IKT utbildning 2013

Nulägesbeskrivning
Uppdrag 3

Här stötte jag på problem.

Jag skulle ha velat att rebloggen från Ingela hamnade under den här fliken, men det gick inte så bra. Kanske får jag tips hur jag ska göra.

I dag på eftermiddagen hade vi dvs

Christina – rektorsområdets nya biträdande rektor – VÄLKOMMEN

Jon – mannen som talar i bilder

Ingela – som sammanfattar oss alla och

jag – Helena

Resultatet ser ni under ”Hem” fliken och på onsdag ska vi översätta våra bilder och tankar med tal.

Modeller och metoder ro4

Vi i RO4 tänker gemensamt så här.

Varje elev får en egen digital yta likt:

http://98jul13.blogspot.se/search/label/Engelska

Platser vi hittat där man gratis skulle kunna skapa dessa är bl.a:

http://sv.wordpress.org/

http://blogg.se/

http://bloggproffs.se/

http://www.123minsida.se/

http://bloggo.nu/

http://www.blogger.com/

För och nackdelar med dessa olika plattformar har vi inte hunnit satt oss in i ännu, men generellt ser vi i nuläget följande områden som behöver lösas.

Var ska dessa portfolios ligga?
Vem ska administrera det hela?
Hur ska upplägget se ut med ämne, klass, elever?
Startar vi i liten skala eller hela rektorsområdet direkt?
När drar vi igång? Alla lärare bör ha god tid på sig att veta om att detta kommer så man har möjlighet att planera för det i sin terminsplanering. Vilka områden skulle passa att jobba digitalt med?
Kan vi utforma någon form av grundutbildning för alla lärare så att alla kan hantera portfolion?
Vi bör ha bra exempel på vad man kan göra i alla ämnen i olika åldrar så att alla känner sig inspirerade.
Hur undviker vi att några känner sig otillräckliga inför uppgiften?

Behöver lärare för yngre elever, kanske även äldre, kunna bestämma vilket innehåll som publiceras på den digitala ytan?

Hur gör vi med barn som har skyddad identitet, ej vill vara synliga på nätet?

Allt detta är frågor vi vill kunna lösa under kursens gång, kom gärna med input!

Digital kompetens – Känns som ett axplock, men ändå..

Skolledaren behöver
– ha en klar gemensam pedagogisk tanke tillsammans med övriga skolledarna i kommunen
– ha en klar pedagogisk tanke för rektorsområdets pedagoger
– känna till lagar och förordningar för att kunna säkerställa vad man väljer och vad man gör på skolorna
– ha en omvärldskoll på nya forskningsrön inom både teknik och pedagogik för IKT i skolan
– vara drivande, så att inte utvecklingen stannar av – mana till fortbildning där man utbyter erfarenheter från varandra eller får ny input med tankar utifrån
– känna till rättsäkerheten

It-pedagogen behöver
– ha en omvärldskoll och följa med i utvecklingen
– ha ett tekniskt kunnande för den teknik som finns i området
– initiera till ny teknik
– ha en omvärldskoll på de program som används
– presentera nya idéer och program
– förstå möjligheter och kunna visa dem
– känna till lagar och regler runt handhavandet

Pedagogen behöver
– skaffa sig och ge eleverna ett intresse för att prova på
– ha en omvärldskoll på elevnivå
– ha pedagogiska tankar -> Hur ska jag använda It-tekniken för att ge eleverna möjlighet att utveckla sina sammarbets och kreativa förmåga
– känna till hur man ”kollar” källan
– känna till hur man gör källhänisningar
– känna till publiceringsrättigheter
– känna till hur man kan arbetar säkerhet, hitta, välja information
– veta hur man hittar och väljer information – olika sökvägar
– veta när de olika tekniska hjälpmedlen passar

Eleverna behöver
– digital omdömesförmåga –> att kunna hantera teknikens möjligheter och relationer till andra på ett ansvarsfullt sätt
– E-safty – Zip it, Block it, Flag it (Digital literacy s. 45)
– känna till hur man ”kollar” källan
– känna till hur man gör källhänisningar
– känna till publiceringsrättigheter
– veta hur de hittar och väljer information – olika sökvägar
– veta när de olika tekniska hjälpmedlen passar
– vem presenterar man för och hur

Några tänkvärda länkar i ämnet:

Digitala verktyg och om att lyfta diskussionen från vad till hur -Karin Brånebäck; skollyftet.se 8 augusti 2012

Skolans sju innovationsregler – Per Falk; pellepedagog.se 10th August 2012

Digitala verktyg, SAMR och det saknade steget – Per Daniel Olsson; Skollyftet.se  22 februari, 2013

Annonser

3 kommentarer till IKT utbildning 2013

  1. Carina Ederyd skriver:

    ”Axplocket” säger mycket 🙂

  2. elisabethnoremo skriver:

    Digital omdömesförmåga är mycket viktigt då omdömmet gärna sviker bakom datorns skärm

  3. larswei skriver:

    Hej!
    Spännande upplägg kring digitala portfolios. Jag gillar verkligen portfoliometodiken där eleverna själva blir ”ägare” av sitt lärande och tränas i att sätta upp mål och reflektera kring vad de lär sig . Ni verkar ha tänkt på många av de möjligheter och den problematik som kan tänkas finnas.

    Kanske kan det vara en idé att börja med en piltogrupp för att hitta metoder som fungerar i era verksamheter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s