Scratch

Jag har deltagit och blivit godkänd i en kurs med Webbstjärnan

Förra året började jag så smått lära ut programmering. Då använde jag appen ScratchJr med eleverna i 1-3. Hur det gick kan du läsa i tre inlägg jag gjorde i våras.
Läst och sett om ScratchJr
ScratchJr Kul! sa eleverna
ScratchJr i racerfart

Nu är det dags för oss att gå vidare och då tänkte jag introducera programmering med Scratch på dator. Jag har tidigare varit med om en snabbgenomgång på en studiedag och dessutom tittat på Scratch hemsida.

Igår tog jag tag i det, registrerade mig (det är gratis) och följde instruktionerna i hur man skapar ett projekt, för att få lite grunder.

Jag visste sen tidigare att Webbstjärnan hade kurs i programmering för barn med Scratch och bestämde mig för att gå den.

Kursen består av 12 delar. I de första fyra får man en introduktion av Karin Nygårds om varför vi ska lära eleverna programmering, vilka kopplingar som finns till Lgr 11 (även om programmering ännu inte finns med som ord) och två korta enkla genomgångar om hur en dator och programmering fungerar. Därefter följer själva Scratch kursen, med Måns Jansson, i sju delar. Sist ger Karin några tips för hur man arbeta i klassen och hur man kan gå vidare. Hela genomgången tog ungefär en timme, väl värd att spendera.

Nu är jag redo att möta klassen för att introducera Scratch och tillsammans med dem lära mig mer.

Gör det du också!

career-479578_640

by Geralt, Pixabay.com
Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i IKT Ro4, Reflektion och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

