Ett nytt djupt andetag #Blogg100 + 1

Har skummat igenom Twitterflödet för #Blogg100 och läst olika slutformuleringsrubriker för gårdagens sista, för många känslosamma och viktiga inlägg. Många har ”gått i mål”, med en skön känsla av tillfredsställelse. Andra funderar precis som jag vilken typ av bloggande det blir i fortsättningen. Min egen sista blogg igår var en mängd något förvirrande och halvsovande tankar som for genom huvudet. När jag läste igenom den igen idag, så kunde jag i alla fall känna mig hyfsat nöjd med resultatet och att jag lyckades trycka på skicka innan ögonlocken helt slog igen.

Varför skriver jag då idag?

De här hundra dagarnas skrivande har blivit en sorts dagbok och mina tankar är, precis som jag skrev igår, att fortsätta någon sorts skrivande. Direkt idag blev ett sådant tillfälle, eftersom jag nu behöver ta ett nytt djupt andetag efter den stora mängden luft som släpptes ut idag, i det ”sista andetaget”. Jag vill också göra ett ordentligt avslut för detta läsår och så måste jag hålla på traditionen lite, eftersom jag råkade numrera fel förra året och gjorde 101 inlägg av misstag.

Läsårets andra och sista skolavslutningen med sång och musik  klarades av idag på förmiddagen. För några år sedan var jag ofta nervös inför skolavslutningarna, men numera känner jag bara ett stort lugn inför framträdandena. Jag har sagt till eleverna så många ”Blir det fel, så bara fortsätt sjung och titta rakt fram. Ni är de enda som märker det då” att jag nu äntligen tagit det till mig själv. Jag måste också skryta lite om dessa elever. De sjunger fantastiskt bra. Varje klass från förskoleklass till årskurs sex sjöng varsin väl vald låt: Opp och ner, Sommar och sol, Vart du än går, Hon kommer med solsken, Jag går och fiskar, Guld och gröna skogar, Just idag är ”vi” stark och parad numret av lärarna ”Groupie”. Publiken var hänförd och ville aldrig sluta applådera.

Nu väntar ett sommarlov där de kan använda alla de kunskaper rektor och biträdande rektor pratade om, men även till ett eller annat dopp.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

