På besök hos ettorna på Kungsgårdens skola #Blogg100 – 99

För några veckor sedan följde jag med kollegorna, som ska jobba med ettorna nästa år, till Kungsgårdens skola i Sandviken. De skulle åka dit på studiebesök för att titta på hur man arbetar med ”Att skriva sig till läsning” (ASL). De vill prova det arbetssättet med ettorna i höst. Jag följde med för att se hur och med vad jag kan stötta som IKT-resurs. Mona Wiklander, initiativtagare till ASL i Sandvikens kommun och författare till ”Att skriva sig till läsning – Handbok för åk 1-3” och lärarna för årskurs ett, Annica Brodin, Bibbi Edwardsson, tog emot oss och sex andra nyfikna lärare.

Efter att hämtat broccolisoppa och hembakt bröd i skolans matsal gick vi till den ena ettans klassrum där Mona berättade om hur arbetet växt från att bara varit skolan hon arbetade på som använde ASL, till att nu hela kommunen använder det. För att få en röd tråd redan från tidiga år har man i Sandvikens kommun bestämt att man i förskolan ska arbeta med Språktåget (länken är till Lycksele kommunen, som har en bra beskrivning). I förskoleklass pratar man om bokstävernas utseende och språkljud och använder ABC på PC som är ett tangentträningsprogram där du får höra språkljuden.

När eleverna börjar i ettan startar själva arbetet med ASL. Först steget är att alla eleverna lär sig hur

  1. de startar datorn
  2. tangentbordet fungerar och hur man aktivera ljuda och talsyntes
  3. man startar Word
  4. man sparar i den egna mappen som finns på kommunens servrar
  5. man skriver ut.

Sen startar arbetet med mönstermeningar – alla skriver utifrån samma “mall”. I storgrupp visar läraren hur en mening börjar och sen bygger de tillsammans ut meningen, så att den blir mer innehållsrik. Lärarna skriver de förslag som diskuteras fram på sin dator och projicerar texterna, på duk/skärm, så att eleverna ser hur det ska se ut. När det är dags för det egna skrivandet skriver eleverna texterna på sin dator och med ljudande talsyntes. De som vill skriver av det gemensamma och de som vill byter ut till egna ord i “mallarna”.

När vi var på besök fick vi se slutprodukten av deras sagoprojekt som de arbetat med under hela vårterminen, där syftet är att få in förståelsen för en inledning (början), berättande historia (mitten) och ett avslut. I projektets början gjorde alla varsin handdocka, som de har använt att bygga berättelsen utifrån. Läraren startar diskussionerna om innehållet med att presentera hennes docka och så skriver det en text tillsammans om det hon berättar (inledning). Sen är det dags för eleverna att skriva sin inledning om sin docka. Vid nästa tillfälle pratar de och läraren skriver ned vad dockan kan ha varit med om och sedan skriver eleverna sin historia om sin docka. Vid sista gemensamma tillfället gör det ett avslut på berättelsen på samma sätt. Elevernas texter skrivs ut och de illustrerar de olika delarna. Slutprodukten blir elevens egen sagobok, som de stolta visade upp och läste ur för oss.

Nöjda med dagen åkte vi hem för att planera upp vilka resurser och behov vi kommer att behöva och ha inför en uppstart i höst.

Men först ett besök på Berglunds Bageri

IMG_1460

Advertisements

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s