Bedömning för lärare #Blogg100 – 79

Då var det dags igen. Det har gått ett år sedan sist. Ja, inte sedan vi hade studiedag, men de sista åren har den här dagen varit vikt till ämneskonferenser och nu är det dags igen. Vi träffas från de olika skolorna i kommunen, i ämneslag och diskuterar förmågor, bedömning, m.m. De som har haft nationella prov tar tillfället att ta upp frågor där man är tveksam i sin bedömning och vill ha någon annans syn på bedömningen. Vi som inte har nationella prov tar också upp bedömningsfrågor om hur vi ska tänka. Tanken är att vi på detta sätt kan få en mer likvärdig bedömning, samtidigt som det är ett ypperligt tillfälle att träffas och byta erfarenheter, tips och idéer.

Under det här läsåret har många lärare deltagit i matematiklyftet och de har idag en heldag för diskussion och erfarenhetsutbyte. Det gör att de från åtminstone mitt rektorsområde blir lite tunnsått på de övriga ämnena, eftersom nästan alla upp till årskurs sex undervisar i matematik. Från högstadiet där man är mer specifikt ämnesinriktad, är det förstås bättre ”närvaro” .

Jag tycker de här dagarna är bra. Det är lite speciellt när man är ensam i att undervisa i sitt ämne på skolan. Man har inte så många att utbyta tankar och erfarenheter med om det dagliga arbetet. I och för sig är kollegorna på de andra skolorna bara ett mailklick bort, men det är inte riktigt detsamma som att sitta och diskutera “in real life”.

Av olika anledningar har det varit lite olika tillgång på musiklärare som träffas. Vi är en på varje skola med högstadium, men sen skiljer det sig lite åt. I de lägre åldrarna har klassläraren musik i sin klass och/eller en lärare har musik i flera klasser. De lärarna har ofta sin huvudsakliga tjänst med andra ämnen och väljer att gå på ämneskonferenser i något av dem. Av oss som har bara musik är det inte alltid alla är med heller, men jag och en kollega har varit med i alla år och haft stort utbyte av varandra i både bedömnings och planerings tankar. Förra året var vi fem stycken och de tror jag är så många vi har varit som mest på en och samma gång. Då fördelade vi instrument, Fördelningsdag.

Undrar om någon skolledare kommer att titta förbi? Tanken fladdrar genom huvudet. De brukar vara runt och prata lite med de olika grupperna, men av någon anledning, kanske för att vi befinner oss utlokaliserade i ett annat hus, brukar vi bli bortglömda. Men vid fikat brukar vi byta några ord.

Den här första delen, som är skriven på morgonen innan träffen, avslutar jag nu och återkommer med en sammanfattning över de frågeställningar som har dykt upp under dagen.


Hemkommen efter dagen fortsätter jag nu mitt skrivande. Hur många blev vi idag då? Ja, det blev jag och kollegan som jag nämnt tidigare. Till de andras försvar ska tilläggas att de hade helt legitima och giltiga skäl att vara frånvarande och de kommer att få ta del av våra tankar genom bland annat denna blogg.

Vi startade i bedömningsdiskussionen. Båda har tittat på Skolverkets Bedömningsportalen och tycker inte att den ger så mycket vägledning. Detta av två skäl. Eleverna som deltar verkar vara från musikskolor/klasser och inte vara de, om vi får kalla dem så ”vanliga” elever, de som vi tampas med för att inspirera och leda vidare. De på elevarbetenas efterföljande diskussioner diskuterar hur musiken framförs och vad som kan eller har förbättrats på de olika inspelningarna, men ger inga besked om hur vi ska tänka i vår bedömning.

Musiklärarportalen har idag 1300 registrerade medlemmar. Det finns en del intressanta tips t.ex. hur man bygger en pedagogiska planering i musikämnet, på sidan. Samtidigt upplever vi båda att det inte händer något nytt på sidan. Kanske är vi fega själva som inte publicerar något där, men för att en plattform ska ta fart måste den ”leva” och de måste vara administratörernas uppgift att stå för regelbundna publikationer och lyfta fram den på de sociala nätverken som Facebook och Twitter. Börjar den ”leva” så söker både vi och andra oss dit.

”Musiklärarna” är en sluten grupp på Facebook. Där hittar jag, som har Facebook och är medlem, många intressanta diskussioner att följa om bedömning, pedagogisk planering, exempel att titta och lyssna på m.m. I den här gruppen är diskussionerna fria i sina tankar och man kan framföra olika tankar i hur man bedömer, så att det blir en bra diskussion. Ett litet inpass från mig – Den senaste tidens diskussioner om ett hårt klimat har jag tack och lov inte sett i den här gruppen. Visst tycker vi olika ibland, men det är mig veterligen ingen som har kränkt någon kollega.

För några år sedan startade vi ett arbete där vi ville visa hur vi tänker oss en progression i de olika delmomenten. Vi berörde ämnet idag också. Är det värt att lägga ner tiden på ett sådant underlag eller kan vi se andra vägar. Vi pratade lite kring olika typer av matriser och vad, hur och om vi ska använda dem. Ett alternativ är att använda sig av en bedömningsmatris för de olika delmomenten i det centrala innehållet. Vi fortsatte diskussionerna och kom in på de just nu populära diskussionerna om ”missuppfattningar” – hur vi sätter och hur vi ska sätta betyg. Detta gjorde att vi sökte upp filmer i ämnet, men dessa filmer lämnar jag till morgondagens blogg.

640px-Gray728_sv.svg”Gray728 sv” av Tanzania – Eget arbete
Tänkande – Wikipedia
Licensierad under Public Domain via Wikimedia Commons
Annonser

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s