Vad finns vid regnbågens slut? och Har tonerna en egen färg? #Blogg100 – 74

IMG_1382 När du ser en regnbåge, önskar du då att du som i sagan kunde gå till regnbågens slut för att hitta skatten? Det ville jag igår när jag såg den här regnbågen.

I musikundervisningen använder jag mig av regnbågens färger. Jag har alltid varit lite emot att, som en del gör, använda siffror istället gör tonernas namn. Jag har istället skrivit ut tonens/ackordets namn och markerat med olika färger. Det startade med att jag tyckte det var svårt att skilja text och ackord åt på pappret, när både text och ackordbeteckningar var svarta, så då började jag skriva ackorden blå färg. Sen fortsatte jag med att tydliggöra för eleverna genom att sätta olika färg på olika toner/ackord. D blev röd, G blev blå och A blev grön.

Eftersom jag har bild i årskurs 6 det här läsåret söker jag en del idéer på nätet till de lektionerna och i mitt sökande hittade jag ”Newton’s Discovery” från Creativity Express.

Filmen är en lektion i färglära och om Newtons bidrag till färghjulet. Newton tänkte regnbågens färger som en harmoni och omsatte den till noterna i skalan. Han menade att tonerna i t.ex. C-ackordet även hade harmonierande färger. De lärde tvistar om kopplingen, men jag fick en idé att tydliggöra de olika ackorden för eleverna. Vi pratar ju ofta om att vi alla lära oss på olika sätt, en del lyssnar in, en del läser in och en del lär sig när de gör.

När jag jämförde hur jag hade skrivit D, G och A, med hur Newton hade placerat färgerna, så upptäckte jag att jag omedvetet om honom hade valt att D skulle vara röd och att jag hade gjort tvärtom på G och A. Slump? Så här kan ett underlag för en låt se ut:

Färger ackord

Eleverna brukar själva markera tangenterna på våra keyboard med whiteboardpennor utifrån de olika ackordsbilderna. Whiteboard eftersom de går lätt att ta bort och att jag försöker lära dem enkla flyttningar mellan ackord, vilket gör lite olika ackordsbilder beroende på vilket ackord låten startar på. Jag ska tillägga att jag pratar om och visar hur harmonin i ett ackord är uppbyggd och de får prova på att spela ackorden även med start på respektive grundton.

Jag har inte färglagt ackordbilderna för gitarr än, men några bastab.

Hittills har eleverna varit positiva och tycker det har blivit enklare och går lätt att lära sig.

IMG_1381

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

