Tillräckligt ung för att lära #Blogg100 – 72

Så var det IKT-måndag igen, men…

Eftersom musikplaneringarna har blivit lite lidande av fix med iPad och uppdateringar av datorer tog jag tid till att läsa igenom niornas musikuppsatser. 

Som jag berättade i bloggen den 5 maj har eleverna fått utgå från valfri genre. Allt från de mer kända som t.ex. västerländsk konstmusik, house, hip hip, rap, pop och rock, men även lite mer ovanliga (i alla fall när elever får välja) som goth, kyrkomusik, country, jazz och dansbandsmusik. Det är fascinerande när eleverna skriver, för man kan aldrig vara säker på hur de tolkar frågeställningarna. En del gör det enkelt som utifrån ett frågeformulär, medan andra verkligen har tänkt till och utvecklat i stort sett varenda påstående, tyckande och tänkande. Självklart siktar de eleverna med mer utvecklade skrivningar på ett högt betyg.

Det som känns roligast när man läser deras uppsatser är att även om de ibland är rätt så tunna, så hittar jag hela tiden nya saker jag lär mig. Från deras sökande och deras egna erfarenheter dyker det upp anekdoter som jag inte hade en aning om. Man blir aldrig för gammal för att lära sig och heller aldrig fullärd. 

 

Baalaam Jazz by Lazur URH, openclipart.com

 

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

