Vi klättrar vidare #Blogg100 – 67

I förra onsdagens blogg Sång mot nya höjder skrev jag om musiken med årskurs åtta. De är inte alltid lätt att gå in och ha lektion med dem, men de här gemensamma ”sånglektionerna” har varit lyckade. Jag funderade på hur jag skulle kunna bygga vidare för att utveckla och också få de elever som sitter heltysta att sjunga. Det självklara valet blev mindre grupper, men det finns ett litet organisatoriskt problem. Jag säger som gänget i Lorry – Vi har ingen lokal (hoppas ni kan ”höra” Stockholmsnacket, om ni vill minnas – tryck på länken :)). Musiksal har jag förstås, men tillhörande grupprum finns inte. Jag brukar titta på salsschemana, men eleverna måste ändå gå runt och titta om det är tomt, för ibland har någon delat sin klass. Ibland hittar man en sal, ibland inte. 

Nåja tillbaka till sången. Jag delade in dem i grupper med fyra till sex elever och skiljde tjejer och killar, både för att skilja ut röstlägen och att få bort lite mer av blygseln inför varandra. Jag ville att de skulle känna sig trygga i sin grupp. Men det lät inte alltid bästa kompisarna vara tillsammans. De fick välja en av låtarna från förra gången att träna in. De fick använda YouTube bakgrunder, så de skulle kunna höra originalens röster och anpassasin egen sång i både rytm, tempo och melodi. 

Återigen har flera överraskat mig och tror jag sig själva. Glädje; ”Vi kan”; ”Det här är kul.”; ”Kom och lyssna.”; ”Säg vad vi/jag ska göra bättre.”; ”Jag har faktiskt sjungit idag och det kändes bra i den här gruppen.”

Nästa vecka får de utifrån feedback jag, men även den de givit varandra, fortsätta finslipa. Sen blir det uppsjungning för mig. 

Antares42, OpenClipart.org

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

