ScratchJr Kul! sa eleverna #Blogg100 – 64

Idag har jag varit med först årskurs 1 och sen årskurs 2. Vi har jobbat med ScratchJr på iPad. Klassläraren har haft halva klassen och jag den andra halvan. Det innebär att vi båda hinner fokusera och hjälpa dem bättre.

De flesta elever är vana vid att hantera en surfplatta och är snabba på att trycka och greja, men det finns några som bara har den här möjligheten i skolan. Jag berättade för dem att alla program/appar de använde är uppbyggda med olika program där någon bestämmer vad som ska hända och att nu skulle de få prova på att programmera med hjälp av brickor/block som styrde vad som skulle hända.

I alla 4 grupperna jag hade idag styrde jag vad de skulle göra så att de fick en inblick i de olika funktionerna och vad som händer när de använder de olika ”blocken”. Först visade jag och sedan gjorde de samma sak själva. Det här är vad vi gjorde:

  1. Vi öppnade ett nytt projekt – här pratade vi om plustecknet som betyder att lägga till
  2. Vi provade att flytta på katten och satte den i vänstra nedre hörnet.
  3. Därefter sparade vi projektet i vårt namn – ”Tänk om vi gör mer och batteriet tar slut. Då är allt borta. Men nu när vi har sparat en gång, då sparas allt vi gör under tiden och vi kan lugnt avsluta”
  4. Vi startade på blå block och la till ett block som visade att katten skulle gå framåt. Jag visade hur vi kunde lägga till många brickor så att han hoppade framåt, men att det är lättare att ändra siffran.
  5. Vi ändrade till 5 steg. Vi klickade på ”1” i rutan och vips dök ett siffertangentbord upp där vi kunde ändra.
    Härifrån fick eleverna vara med och bestämma vad vi skulle lägga till för block/händelser som katten skulle göra. (Den fick gå upp, gå ner, snurra, gå tillbaka.)
  6. Vi la till ett block till där katten gick upp och ändrade till 7 steg. Jag visade att om man lät brickorna vara isär, så måste man klicka på nästa för att något skulle hända. Eleverna var raska att tala om att de var pusselbitar och då kunde vi sätta ihop dem och då hände allt i en följd, utan ny tryckning.
    När vi hade fått några händelser bytte vi till de lila brickorna.
  7. Vi lade till ett block så att katten försvann och ett så att den kom fram igen. Roligast blev det om man flyttade in dessa block mellan några blå händelser.
  8. Vi la till pratbubblan och skrev något katten skulle säga.
    Sen bytte vi till gröna brickor.
  9. Här spelade vi in något som katten skulle säga.

    Nu hade de ett underlag. Innan de fick sin egna tid att prova på visade jag dem också

  10. Byt bakgrund
  11. Byt figur, lägg till flera figurer, ta bort figurer om man ångrar sig (ånger knappen och hoppa tillbaka från början kom i ett tidigare skede när någon råkade ut för feltryckning), ändra färger.
  12. Lägg till fler bilder och koppla ihop dem så att den byter när man spelar upp.

Jag hade ungefär 40 minuter till varje grupp och de flesta hann med att se och höra alla delar. På den tiden hann de få ungefär en kvart till att prova på själva.

Jag tror mig veta att de är flera av eleverna som går hem och frågar om de får ladda ner appen ikväll.

image

Bilden är tagen från iPad appen

I går tipsade jag om var man kan hitta information på svenska och om några instruktionsfilmer. I appen finns också en instruktionsfilm som visar var man kan klicka för att bygga, lägga till m.m. Det finns också hjälpsidor, men de är skrivna på engelska, så där behöver en vuxen hjälpa till om barnen inte kan själva.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100. Bokmärk permalänken.

Kommentera

