Läst och sett om ScratchJr #Blogg100 – 63

 

Bild från Appstore

 
Imorgon ska eleverna i åk 1 och 2 få prova på ScratchJr på IPad. Jag och yngsta dottern (då 11 år) testade lite grann när appen kom i somras och vi tyckte båda två att det var lite roligt att skapa en historia genom att få figurer att flytta på sig, prata m.m.  Jag har surfat runt lite för att se vad som finns att läsa och vad andra har gjort, för dig som är intresserad av att veta mer. Jag har koncentrerat mig på sidor skrivna på svenska, som jag rekommenderar att läsa om du vill veta mer om appen. 

Karin Nygårds skrev en recension på sin blogg Karins kod, nästan direkt efter att appen släpptes. 

Pappas appar gör en pedagogisk längre recension. 
IT magister Mathias Mjörnheim har gjort en kort sammanfattning, men ger även några andra tips på sidor/appar man kan använd. 

Ulrika Elisson skriver i och för sig om programmering med ScratchJr på dator på Ullis skolsida, men den PDF med hennes fördjupningsarbete hon länkar till är värt att läsa även om man arbetar med appen. 

På YouTube kan det vara svårt att  hitta ibland. Jag hittade två introduktionsfilmer på engelska som jag tycker man kan titta på:

ScratchJr for IPad 

ScratchJr introduction and inspiration 

Men den här från Rakels blogg och tankar, som hennes elever har gjort är ett alternativ att visa för elever. 

Ja, nu är det bara att köra hårt imorgon och hålla tummarna för att nätverket håller.

Finns även för android på Google play 

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

