Sång – mot nya höjder #Blogg100 – 59

Idag tog sig åttorna mot nya höjder. Vi har haft sång och sångstilar på planeringen ett tag. Vi började med rapp. Vi pratade om rappens bakgrund, lyssnade på rapp och skrev egna raptexter som de har satt beat till och ska spela in.

Eftersom de behövde en paus från skrivandet, för att delvis få lite distans till sina texter och för att få dem att hitta den gemensamma rytmen till storgrupp/klasskören vi skulle jobba med sen, lade jag in några lektioner med Body percussion. Storgrupp/klasskören använder jag för att utveckla sången, lära ”känna” sin egen röst och att kunna anpassa stämman/rösten till helheten. Jag vill att de ska få styrka av varandra och våga testa på. Jag upplever att för elever speciellt i årskurs åtta är det känsligt att sjunga och om även om jag har elever som inte vill märkas så mycket eller säger att de inte kan sjunga, så har det här sättet peppat dem. Det finns några som nästan inte är med alls, men de är få. En sak som har hjälpt flera också är att vi har det rätt så mörkt i klassrummet, gardinerna är neddragen och bara tavelbelyssningen lyser och de gör också att de får känslan av att inte ”synas” så mycket.

Vi har arbetat med två låtar.

Vart jag mig i världen vänder, den Svenska Björnstammen – svensk text, vilket elever (speciellt killar) föredrar, tempofylld med lugnare avsnitt, kan delas i delar så att man växelsjunger och refrängen delas i slutet upp med långsam och snabb sång samtidigt. Det går att sätta stämmor på hela låten om man vill, men vi höll oss till refrängen. Jag har hittat en riktigt bra cover gjord av Lime cake.

California dreamin, The Mamas and The Papas – engelsk eller rättare sagt amerikansk text, försångare med ekosång som brygger över varandra. Även här kan man bygga ut med mera stämmor. Låten skrevs för 50 år sedan, men den håller än.

När jag startar sång med åttor är det alltid lite nervöst. Kommer de att hänga på eller blir det en störtlandning, vilket händer? I den här omgången var det: en hel del huvudvärk, ont i magen, trött, ja, ni vet vad jag menar i början av båda lektionerna, men av någon anledning försvann krämperna.

Båda gångerna har jag inlett med att vi sjunger igenom sången med ett textat YouTube klipp. Därefter har vi klarat oss själva med gitarrkomp och text på papper. Vi har övat hela låten tillsammans delat upp i olika delar och provat de olika ”stämmorna” enskilt och sedan satt ihop dem till en helhet.

Vilka sångare jag har. De stampar, klappar rytmen och lever sig helt in i sina olika ”stämmor” och de flesta kan sjunga betydligt bättre än vad de själva tror. En ny höjd/avsats på berget är bestigen.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Sång – mot nya höjder #Blogg100 – 59

  1. Ping: Vi klättrar vidare #Blogg100 – 67 | helena

Kommentera

