Vårtradition – Vår tradition #Blogg100 – 58

Just ny förbereder vi oss för vårens verkliga intåg. Sista april kastas vintern ut och vi hälsar våren välkommen. I vårt avlånga land är traditionerna olika, men traditionen att hälsa våren med sång finns överallt i större eller mindre skala. Runt om i landet sjunger körer till vårens ära och våra universitetsstäder med sina student och manskörer är speciellt uppmärksammade. 

I våra skolor drar vi musiklärare vårt strå till stacken, genom att föra svenska traditioner och traditionella vårsånger vidare. Har vi möjlighet brukar vi, på de skolor jag arbetar på, samlas för att gemensamt sjunga in våren. I dag var det femmor och fyrors tur att öva på sångerna. Så här ser årets reportoare ut:

  • Sov du lilla videung
  • Blåsippan ute i backarna står
  • Längtan till landet/Vintern rasat
  • Vår på Saltkråkan

De jag slås av när jag övar med ”dagens” skolelever är hur mycket av de traditionella sångerna som försvinner, trots idogt försök att föra dem vidare. Sov du lilla videung är ett exempel som få barn känner igen. En del brukar säga, ”Åh, den där brukar mamma sjunga.”, underförstått ”men inte jag”. I år tog jag inte med Alla fåglar, jag brukar variera lite allteftersom det faller sig och tid tillgången, men den är det lika med, få som känner igen den. Även om eleverna inte kommer ihåg det, så har det sjungit dem förut och idag sjöng de i alla fall med, de har sjungit den före även om vi som vi alla ver, minnet är bra men kort. 

Vi kommer att ta med ett extranummer också, Vattenmoln, med anknytning till att eleverna har arbetat med kretsloppet och att vi på musiken behöver träna kanonsång. Jag tänker mig att det ska bli lite maffigt med 60 elever som sjunger kanon. Jag får återkomma med resultatet. 

    Om helbj

    Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
    Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

    Kommentera

