En resa tillbaka i tiden #Blogg100 – 54

Idag förflyttades jag tillbaka i tiden. Till somrarna jag tillbringade i Stockholms norra skärgård.

Den första mars skrev Johan Kant i sin blogg att hans och Anders Gustafssons bok Singöspionen var släppt på Storytel. Jag använder deras app och lyssnar på böcker när jag kör till och från jobbet, när jag är ute och går, när jag lagar mat, ja i stor sett när jag har möjlighet lyssnar jag. Jag laddade genast ner boken och såg fram emot att lyssna på den. Nu blev det inte av att jag började lyssna direkt för jag var mitt inne i en serie som jag ville följa. Men i dag var det dags…

Klockan är tio i sju på fredagsmorgonen. Jag sätter mig i bilen, slår på telefonen, stoppar in högtalaradaptern och kör ur garaget och ut på gatan. Himlen är blå och solen lyser mig i ögonen när jag svänger ut på nästa gata. I högtalarna hör jag Katarina Ewerlöfs röst börja läsa och helt plötsligt är jag förflyttad till vägen som går till Singö. Jag följer med i tankarna och kan nästan känna lukten av varm sommarbuss i näsan. Buss 637. Men istället för att stanna vid ett hus på Singö fortsätter jag till sluthållplatsen Ellan. Där kliver jag av och går den sista kilometern ner till bryggan. Där ligger en båt och väntar på att ta mig till Vässarö.

Hur många härliga minnen har jag inte från de somrar jag har tillbringat där. Första gången jag besökte ön var med Sköndals scoutkår på kårlägret BAT 78, när jag var 12 år.

IMG_1329Bilder från BAT 78, Vässarö av HelenaJBj

Sedan dess har jag varit där flera gånger både som lägerdeltagare och två somrar har jag jobbat där.

Hela dagen har jag gått omkring med en känsla av ungdomslycka och glada minnen, men framförallt med lukten av torr varm sommarskog.

Hur är det då med boken? Jo då, den lovar gott. Johan skriver i en kommentar att de har fått en del kritik, men även positiva recensioner. Vi får väl se om det blir någon lite kommentar i något blogginlägg, men jag kommer inte att göra någon recension, utan lyssnar för att jag vill bli underhållen och för ett tag få släppa tankarna på jobb, hem och familj. Det  behövs ibland för kropp och själ och hittills är det lovande.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

