Greppa tillfället #Blogg100 – 53

Idag kunde jag fokusera.

På torsdagar har jag musik i två åldersblandade klasser, 1-3 och 4-6, i en av våra ytterskolor. Lite sent blev jag igår meddelad att fyrorna och femmorna skulle åka på besök till brandstationen, så de elever jag hade kvar var sexor. I vanliga fall består klassen av 24 elever och nu skulle de bara bli sex stycken. Vilket guldläge. Men vad skulle jag göra. Vilka förmågor är det som jag ska ta tillfälle att verkligen få syn på, framförallt eftersom jag ska sätta betyg på dem.

Fram med årets planering hittills och en titt på de förmågor jag skulle vilja se mer av. Det självklara valet blev öva in en låt och spela tillsammans. Alla som undervisar i musik (och säkert andra ämnen) vet hur svårt det kan vara att verkligen se och höra enskilda elevers musicerande, speciellt om de som här är 24 stycken.

Sagt och gjort leta fram en för dem känd fartfylld låt med tre ackord, som de kan öva in på ca tjugo minuter, på piano, gitarr eller bas och sedan spela tillsammans i grupp.

”Fars moped”!

2480213752_be4624363a_mSimson Schwalbe av Bennorz, Flickr.com

Kompet är enkelt, men det blir en liten klurighet i refrängen eftersom ackordsföljden ändras. Två spelade ackord på piano, två på gitarr och två spelade bastab. Eftersom vi bara hade en bas använde de en gitarr också och så byttes de så båda fick känna den riktiga baskänslan. Gruppstorleken gav mig ett ypperligt tillfälle att både se flytet i ackordbytena, vilken kompstil de använde och hur de ”lyssnade in” varandra. Det gick lysande.Det mesta jag bedömer spelar jag in och det gjorde jag även den här gången. Däremot utvecklade vi det lite och tänker oss att hela klassen ska sjunga till sexornas inspelning (utan att veta vilka som gjort den, så klart).

Det får dock bli vid ett annat tillfälle, för nästa vecka siktar vi in oss på att sjunga in våren.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

