Läxläsning #Blogg100 – 53

Ikväll blev det No-läxläsning med 15-åringen. Förbränning av fossila bränslen. Varför måste de minska? 

Hon läste texten från boken för mig och sen diskuterade vi kring vad som händer vid förbränningen. För att friska upp mitt minne var jag tvungen att läsa lite runtomkring också. Vi letade också upp en annan sida som handlade om koldioxid, för att fördjupa hennes förståelse för hur det hänger ihop och lite min. Sen var det dags att sätta ihop en text. Vi bollar lite fram och tillbaka hur hon skulle kunna skriva. Ofta använder jag ord som hon inte skulle säga eller skriva och då diskuterar vi hur hon skulle formulera sig, vilka ord som passar henne

När vi var klara pratade vi lite om skolarbetet. Tidigare under läsåret var jag smått frustrerad över att uppgifterna hon hade med sig hem inte hade någon kronologisk ordning i förhållande till texten de läste. Den här läraren hade tagit till sig och dottern var mycket mer tillfreds över hur arbetet med ämnesområdet hittills hade gått. Dessutom hade hon av misstag (de får helst inte ta med sig böckerna hem, utan får stenciler på texterna till området) tagit med sig No-boken hem, vilket gjorde att vi kunde bläddra och hitta kopplingar. Detta bidrog också  positiv.

Jag var också, med tanke på diskussioner I olika forum om vad vi har läxor till, men också mitt inlägg Flippa tanken, lite nyfiken på varför hon gjorde just det här hemma. 

– Vi som inte blev klara, fick ta hem och göra klart.

Ja, vad säger man? Pressar vi in för mycket på lektionerna, så att eleverna inte hinner? Slarvar eleverna själva bort lektionstiden? Borde läraren ha flippat sin undervisning med filmer om (i det här fallet ) fossila bränslen, så att de hade kunnat ägna tiden till att diskutera och sätta ord på sina tankar och formulerat egna eller ett gemensamt svar. 

Jag lämnar frågan öppen och funderar på att hitta en film på YouTube för att synliggöra ytterligare för henne.

Vad blev då hennes svar på frågan?

 

No-läxa , Helena JBj ©

 


Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

