Flippa tanken – #Därförskola #Blogg100 – 52

Stora_Vika_skola_1950-tal

Stora Viksta skola 1950

Hur kommer skolan att se ut om 80 år?

Med den frågan inledde Charlotta ”Lotta” Karlsson, mer känd som Fröken Flipp, föreläsningen Flippa tanken om undervisning och #Därförskola. Hon pratar om de traditionella ramar som finns i skolan och fanns i hennes klassrum. Hur vi utan att reflektera undervisar eleverna som vi alltid har gjort. Vi läser texter enskilt eller tillsammans och svarar på angivna frågor. Det händer också att eleverna får med sig läxor hem på det som läraren (eller eleven) inte har hunnit med eller givit tillräckligt med utrymme till på lektionerna. ”Jag lämnade eleverna när de behövde mig som mest, säger Lotta. Vad sänder det för signaler till hemmen? Hur ska elever med annat modersmål eller föräldrar som inte har förmåga att hjälpa sina barn, klara av skolarbetet.” (Detta har jag som förälder varit med om allt för ofta och jag är trots allt utbildad lärare, men jag klarar inte av alla läxor min 15-åriga dotter kommer hem med. Jag har inte möjlighet att läsa in mig på alla sidor min dotter ska ha gått igenom i skolan, så att jag kan vägleda henne till ”rätt” svar, min anm.) Vilka ramar har vi i skolan? Behöver vi skapa nya ramar som ger eleverna möjlighet att öva och hur ska vi nå dit?

Är du tröttare än eleven när du går från klassrummet är det dags att förändra.

image

Lotta bestämde sig för att förändrade sin undervisning. Hon utgick från Det flippade lärandets fyra pelare (hänvisningen är till Karin Brånebäcks blogg Kilskrift, min anm):

  1. Lärande miljön
    – Tänk flexibelt. Se till att klassrummet är möblerat så att det blir en miljö för utbyte och samtal.
    –  Tydliggör målen med undervisningen för eleverna och ge återkoppling till eleven så att hen vet vilka förmågor hen behöver träna på?
    – Ge förberedande information om lektionen, så att tiden i klassrummet läggs på det som är viktigt.
  2. Flippa tanken
    – Träna eleverna på att ta ett ansvar att ta till sig det förberedande innehållet.
    – Träna eleverna på att vara aktiva i klassrummet
  3. Meningsfullt innehåll
    – Gör eleverna medvetna om vad de ska lära sig och i vilket syfte.
    – Låt eleverna t.ex. sammanfatta, ställa frågor, argumentera om flippen.
    – Låt eleverna interagera med varandra för att träna sina förmågor.
  4.  Den professionella läraren
    – Ta del av resurser
    – Interagera med kollegor eller i diskussionsforum utanför arbetsplatsen.
    – Reflektera
    – Använd allt yrkeskunnande för att höja kvaliteten på undervisningen.

Lotta utgår hela tiden från sina elever och sin undervisning när hon pratar. Genom att publicera allt innehåll, texter, filmer och frågor i klassbloggen och på Facebook , förbereder och väcker hon elevernas uppmärksamhet och intresse för det som kommer att ske vid nästa arbetsområde eller lektionstillfälle. Varje område/flipp har samma upplägg:
Hemma
– Se flippen
– Sammanfatta flippen med egna ord
– Ställ en fråga utifrån flippen och ta med tillbaka
Skolan
Alla
– Viktiga begrepp
Basgrupp
– Läs upp sammanfattningarna
– Diskuterar egna och andras frågor
Enskild uppgift

Lotta pratar om vikten av att förstå och se eleverna där de är och vad de upplever. Hon söker aktivt efter innehåll som ligger nära elevernas vardag och låter dem ta med sig sin vardag och sina tankar i klassrummet. Hon avslutar sin föreläsning med att berätta om de reaktioner hennes elever hade på attentatet på Charlie Hebdos tidigare i år. Klassen skulle precis starta ett arbete om religion och att diskutera kring händelsen och hur de själva tänker om sin olika religioner blev självklart. Deras tankar och diskussioner resulterade i att eleverna skapade en film som de har publicerat på YouTube under #WeAreTheFuture.

Jag tror jag talar för flera när jag säger att inte ett öga var torrt. Att läsa deras tankar i inledningen och sedan höra var och en av dem sätta sina egna ord utifrån deras perspektiv berörde de flesta i publiken.

Jag kom till föreläsningen med hopp och tro om att bli inspirerad, få uppleva och med hopp om att äntligen få träffa Lotta och höra henne tala om sin undervisning. Jag fick allt det. Dessutom fick jag med mig en stärkt känsla av det jag redan tror på. Om jag tror att mina elever kan och förmedlar det till dem, då kommer de att klara det.

Jag lånar ett citat från en av Lottas elever ”Det är fett kul att lära sig saker man inte visste innan”. Den känslan hoppas jag att mina elever också upplever.

Har du inte tittat in till Lottas bloggar eller gruppernas Facebooksidor tidigare, så rekommenderar jag dig att göra det.

Mitt Flippade Klassrum Lottas tankar om sin undervisning

Sobloggalfa Blogg och SO-Alfa Facebooksida för eleverna i åk 9

FlippadSO Blogg och Facebooksida för eleverna i åk 8

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Flippa tanken – #Därförskola #Blogg100 – 52

  1. Ping: Läxläsning #Blogg100 – 53 | helena

Kommentera

