Tusen tips #SETT2015 #Blogg100 – 47

Igår var jag på SETT-mässan. Det var inte meningen att jag skulle åka, så jag hade inte hunnit förbereda mig riktigt mental med att t.ex. titta igenom föreläsarlistan och vilka utställare som fanns på plats. Jag diskuterade lite med kollegorna i bilen på väg ner (två av dem var även där på tisdagen) och kom fram till att jag skulle lyssna på Cecilia Jalkebo – Tusen tips på trekvart och Charlotta Karlsson ”Fröken Flipp” – Flippa tanken. Cecilia var en ny bekantskap för mig, medan jag har följt Lotta på Twitter och hennes blogg Mitt Flippade Klassrum några år. Först ut var Cecilia som jag skriver om idag. 

Efter att sovit lite dåligt på natten, suttit i baksätet på en bil drygt en timme och stormat in på mässan för att hitta rätt föreläsningssal och få en plats, kände jag mig en aning trött i huvudet. Föreläsningarna är så kallade Tysta föreläsningar, vilket innebär att föreläsaren talar i en mick som är ansluten till ett sändarsystem och publiken har på sig hörlurar som är anslutna till en mottagarsändare, där man själv kan reglera ljudet. Hörlurarna utestänger inte helt ljudet från mässhallarna, men tillräckligt för att man ska kunna koncentrera sig på föreläsaren.

Jag hade oturen att få en sändare som hackade lite, trots att jag riktade den mot Cecilia, men det kan också ha varit hennes mick som inte satt helt bra, för det verkade som att det var flera som skruvade lite på sig när Cecilia rörde på huvudet. Vid andra föreläsningen hade jag en mottagare som verkade vara av nyare modell och då fungerade det perfekt. Nåja, det blev inte något större problem. Spännande att få prova detta sätt i alla fall.

Cecilia lyckades i alla fall väcka mig med sin entusiasm och tempo. Hon berättade hur hon arbetade med olika digitala verktyg i sin undervisning.

Cecilia är lärare i svenska och tyska för årskurserna 7-9 och förstelärare i IKT och språkutveckling på Skogstorpsskolan i Eskilstuna. I sin föreläsning Tusen tips på trekvart guidar hon oss igenom sin undervisning. Utgångspunkten är bedömning för lärande, där vi måste tydliggöra kunskapsmålen och kunskapskraven, planerar tillsammans och skapa aktiviteter som synliggör lärandet, aktivera eleverna som lärarresurser för varandra och som ägare av sin egen läroprocess. För att fånga och visa eleverna vägen framåt och uppnå målet att få varje elev att arbeta mer, använder hon digital ”möjligheter”, som hon själv säger. I föreläsningen pratade Cecilia om olika digitala verktyg, som kan leda processen framåt, utifrån 6 områden:

  1. Aktivera
  2. Stötta
  3. Effektivisera
  4. Visa vägen
  5. Visualisera
  6. Kommunicera

Några av de digitala ”möjligheterna” eller appar/program (jag tänker inte gå in närmare på varje här, sök istället upp Cecilias blogg PedagogCeciliasom hon rekommenderar är:

Presentera

  • TodaysMeet 
  • AnswerGarden 
  • Padlet
  • Socrative
  • Zaption 
  • Quizlet
  • Doctops
  • Flubaro
  • Kaizena
  • Screencastomatic 
  • Kahoot
  • Canva
  • Keynote
  • Haikudeck
  • Explain everything
  • iMovie
  • Animoto

På bloggen har Cecilia delat upp verktygen i olika användningsområden. 

  • Presentera
  • Anteckna
  • Läsa
  • Ljud
  • Film
  • Bild

Verktygen har ofta flera bra egenskaper och användningsområden som man kan använda dem för. 

För att skapa denna ”lärlust” räcker det inte med att vi använder teknik. Vi måste också

  • intressera oss för eleverna och deras intressen,
  • låta dem vara med och bestämma,
  • variera undervisningen,
  • vara kreativa,
  • göra saker synligt,

och arbeta tillsammans!

@ceciliajalkebo får en ny följare. 

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tusen tips #SETT2015 #Blogg100 – 47

  1. pedagogcecilia skriver:

    Hej Helena!

    Wow, ett helt blogginlägg om min föreläsning, vilken ära! 🙂 Knasigt med den sprakande mottagaren bara. Det hände mig på en föreläsning också men det blev bättre när jag höll upp dosan mot sändaren i taket. Nåväl, kul att du gillade mina tips och mitt babbel… ses på Twitter!

    Cecilia, @ceciliajalkebo

Kommentera

