Vägen mot den digitala skolan #Blogg100 -22 2014

Nr 22

028

Jag har bland annat följt Edward Jensinger och Stefan Pålsson på Twitter, läst många inlägg och bloggar om hur vi i skolan ska kunna bli bra på digital teknik, vikten av att alla är med på tåget och debatten om 1-1 eller att det räcker med det man har, bara man vet hur man ska använda det.

Med dagens blogg vill jag berätta hur Tierps Kommun har gjort.

För ett år sedan skräddarsydde Tierps Kommun tillsammans med Uppsala universitet, utbildningen ”IKT och lärande, Verktyg för skolutveckling” 7,5 poäng. Två IKT-pedagoger från varje rektorsområde (F-klass – gymnasiet) och sex IKT-pedagoger från förskoleområdena, alla rektorer, biträdande rektorer, förskolechefer, utvecklingsledarna, produktionschefen och kommunens IT-chef, supportansvarig och IT-pedagog/projektledare från Tierps kommun deltog.

Syftet var att integrera det digitala arbetssättet i den dagliga verksamheten, genom att med forskning, litteratur och professionell handledning utveckla, fördjupa och utvärdera de projekt vi startade. Ett av uppdragen var att under utbildningen synliggöra den egna och områdets progression via en digital presentationsyta. (Sammanfattning av utbildningens syfte och mål.)

Varje område har även gjort en strategiplan för hur vi vidare ska arbeta med införandet av digital teknik i verksamheterna.

IKT-pedagogerna fortsatte utbildningen, för att tillsammans med 37 ”nya” pedagoger utveckla införandet av den digitala användningen i skolan. Under våren har ytterligare 38 pedagoger startat utbildningen för att ytterligare stärka den digitala kompetensen.

Under året har det arrangerats centrala fortbildningar i grundläggande teknik och IKT-pedagogerna haft i uppdrag att fortbilda de egna kollegorna genom workshops, föreläsningar, diskussioner m.m.

Vår IT-avdelning, som vi redan innan hade ett bra samarbete med, har ännu mer fått upp ögonen för det behov och olika behov, vi har i verksamheterna. Som exempel kan ges att när ett nytt avtal med leverantören av utrustning skulle göras, tillfrågades IKT-pedagogerna speciellt för vilka behov skolorna hade.

Tillsammans åkte IKT-pedagogerna, utvecklingsledare, IT-avdelning och kursledarna till Bett-mässan för att, förutom se mässan och lyssna på föreläsningar, diskutera hur vi i kommunen ska nå vidare i vårt arbete.

029

Vi har kommit en bit på väg, men har fortfarande lång väg kvar till att nå alla. Vi gör misstag och försöker igen, men det är också en del av lärandet.

Skolledningen på alla nivåer stöttar arbetet i form av tid och resurser och jag tror att både Unosunos bok Att förändra skolan med digital teknik, Digitaliseringskommissionen och SKL – Skola i e-samhället kommer att vara ett led och en stötning i att fortsätta det arbete som vi har påbörjat.

Jag avslutar det här inlägget med att citera Edward Jensinger ”En rektor måste vara aktiv, engagerad, konstruktiv för att lyckas bäst. Det ska väl inte vara så svårt?

Jag vill också rikta ett tack till vår utvecklingsledare Helena Car och våra kursledare Lars Weiselius och Måns Hansson.

Vi är på väg!

Annonser

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vägen mot den digitala skolan #Blogg100 -22 2014

  1. Ping: #Blogg100 – 44 | helena

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s