Vad gör hon egentligen på sin IKT-tid? #Blogg100 – 44

På måndagar har jag och en kollega IKT-tid. Min kollega har totalt 20 % och jag har 30 %. Allt från att uppdatera iPad, inventera inför utbyte i verksamheterna, göra nybeställningar och bistå kollegor i deras egen och elevernas digitala utveckling. Jag har tidigare skrivit om hur vi i Tierps Kommun, skolor, rektorsområdena och IT-avdelning, har arbetat fram ett gemensamt tänk läs här.

För den tekniska supporten har vi en IT-avdelning som stöttar skolorna på ett bra sätt. Lättlösta problem och användarfrågor som inte har med den tekniska supporten att göra, löser vi på plats och kan vi inte lösa dem så skickar vi det vidare till supporten. Oftast kontaktar personalen supporten själv genom att ringa eller skriva ett mail. 

Några av kommunens IT-tekniker är speciellt inriktade mot skolornas behov och beaktar våra verksamheter i tänket när någon ny upphandling ska göras. Just nu diskuterar vi nya kopiatorer och hur ett verktyg för att hantera iPad bör vara uppbyggt och vem som ska hanha administreringen av ett sådant. En stor del under det här läsåret har vi också ägnat åt att bygga upp en plattform för Office 365, så att vi får en miljö som passar kommunens skolor och de egna rektorsområdet. En av kommunens IKT-pedagoger arbetar 50 % av sin tjänst med Office 365, som länk mellan Microsoft, IT-avdelning och verksamheterna.

Pedagogiskt stöttar jag lärarna med tips och idéer och hjälper dem att komma igång med verktyg de inte känner till och/eller vill veta mer om. Just nu har jag en liten minikurs med elever i ettan, tvåan och trean, för att bygga upp en digital vana för olika program de kommer att möta, den här gången med fokus på Word och Power Point. Vid dessa tillfällen delar vi klassen i två grupper, vilket ger en fördel både för elever, mig och klassläraren. Eleverna får ett större utrymme att ställa frågor, jag hinner med att hjälpa dem lösa sina frågor och läraren arbetar med en mindre grupp elever i något ämne, t.ex. matematik, där de också får större utrymme för diskussion och frågeställningar. Min kollega har schemalagda lektioner i årskurs sju, där de utvecklar sina förmågor i sökteknik, källkritik, användandet av olika digitala verktyg och program för dokumentation och/eller utveckling i olika ämnen.

Idag blev det följande på agendan:

  • flytt av stationär dator från lärarrum till elevstudio
  • två försök att få kontakt med kontaktperson på Caperio
  • samtal med support om en dator som inte startade
  • uppkoppling av bärbara mot det fasta nätverket
  • maila supporten datornummer inför uppdatering
  • samtal med support för ”utskjutning” av Office 2013
  • genomgång med kollega hur man spelar in och redigerar i iMovie
  • utbildning av funktioner för Inläsningstjänst
  • samtal med kollega på IT om önskemålen för iPad verktyg
  • möte med kollega på IT om nya kopiatorers för, nackdelar och förslag på lösningar
  • besök på IT med dator som inte fungerade

Ett antal mail lästes och besvarades under dagen och en del frågeställningar i farten, som löstes på plats.

Puh, känner jag efter denna dag, men ändå är inte allt klart.

I morgon blir det musik.

Advertisements

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad gör hon egentligen på sin IKT-tid? #Blogg100 – 44

  1. Ping: Vecka i flygande fläng #Blogg100 – 48 | helena

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s