Att upptäcka på nytt #Blogg100 – 39

Idag var det dags för yngsta dotterns första fotbollsträning utomhus träning. Därmed blev det också min första promenad i skogen efter vintern.
Under vintern går promenaderna på gångvägar och gator runt om i närområdet. En promenad i veckan brukar gå till sopsorteringen. Det blir alldeles perfekt lagom mycket papp, plast, metall och glas för att fylla ryggsäcken. Förutom motionen blir det också miljövänligare att gå istället för att köra bil. Tidningskassarna och större saker blir i alla fall körda med bil.
Nåja, dagens promenad. Härligt att vara tillbaka i skogen runt IP.
Det är lite spännande att återupptäcka områden efter en vinter. Jag går in på en mindre väg, som smalnar av till en stig. Nästan det första jag får se är blåsippor.
IMG_0899
© Blåsippor av HelenaJBj
Jag fortsätter och helt plötsligt får jag syn på en trapp.
IMG_0900© Trapp av HelenaJBj
Nyfiken tittar jag mig omkring och upptäcker en husgrund när jag rundat några granar.
image© Stengrund av HelenaJBj
Jag funderar på vilket typ av hus det varit som stått där och vilka som bott där. Konstigt att jag inte sett det förut.
Jag går vidare och blir fascinerad av de raka björkarnas vita stammar som syns tydligare nu när träden är lövfria.
image
© Björkar av HelenaJBj
Nu när det är lövfritt ser man längre in bland träden och upptäcker stenar, kullar, små gläntor som man inte ser annars.
En rotvälta som inte fanns sist.
image
 © Rotvälta av HelenaJBjimage
© Träd som vält av HelenaJBj
De har också röjts en del sly.
Hur löser man trädfällningen när trädet växt genom ett staket? Ja det här är ett sätt.
image
© Trästaket av HelenaJBj
Åter tillbaka på parkeringen.
Funderar över gammalt och nytt.
Måste fråga om huset, om det är någon som vet.
Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

