Kvällspromenad #Blogg100 – 26

Idag blev det en promenad i gamla kvarter.
Ända sedan jag var liten har jag haft en önskan att vara ”turist” i min födelsestad Stockholm, så när det var dags att söka lärarutbildning, sökte jag bland annat Gävle där jag började hösten 1990. Jag bodde i en lägenhet på Bergsgatan, med gångavstånd till centrum och ca 400 meter till skolan, gamla dövstumskolan, på Brunnsgatan. Numera ligger högskolan där regementet var.
I kväll skjutsade jag dottern till dansundervisningen och passade på att ta min kvällspromenad i de gamla kvarteren. Jag passerade huset där jag bott. Det såg ut som förut, med några nya inglasade balkonger. Gick förbi Sofiagatan där vi hade bildundervisning och sist förbi skolan. Runtomkring var det byggstaket och skolan var alldeles mörk och såg ut som ett spökslott. Tyvärr var det, förutom att det var mörkt, både blåsigt, regnigt och snöigt, så det blev inga förevigande bilder.
Hela vandringen tänkte jag tillbaka på studenttiden och de nya kamraterna jag fick, med glädje och lite sorg. Glädje för allt kul vi gjorde och sorg för att det var så längesen jag träffade dem. Vi är utspridda över hela landet. Tack vare sociala medier som Facebook vet vi i alla fall var
Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

