Body Percussion #Blogg100 – 25

Idag har åttorna testat Body Percussion.

Jag blev nyfiken och inspirerad efter att ha läst Louise Ljungberg inlägg och efterföljande kommentarer i Musiklärargruppen på Facebook. Louse har samma problem som vår skola, många elever och ett trumset, (som står i ett rum, som dessutom inte är ljudisolerat ut till det större klassrummet) så jag blev nyfiken på kommentarerna. Bland annat fanns kommentarer om body percussion. Vi använder det redan från årskurs ett, i rytmramsor och med rytminstrument, med stegrande svårighet. Frågor som väcktes var – Hur förnyar jag? Hur gör jag rytmramsor attraktivt för högstadiet och kan/vågar eleverna visa sina förmågor i storgrupp fortfarande? Det finns mycket som blir pinsamt från ena dagen till den andra. 

Som sagt, nyinspirerad surfade jag runt i cyberspace och hamnade bland annat i Body Percussion Classroom där Michelle har lagt upp klipp som visar några övningar. (På hennes sida finns även bra länkar som tog mig vidare.) Jag bestämde mig för att testa två av hennes enklare övningar med årskurs åtta, för att se vad vi kunde jobba vidare med. Som kickstarter visade jag några klipp från Youtube, länkar se nedan. Jag blandade ”amatörer” och proffessionella för att visa på att alla kan lära.

Om ni själva undervisar i årskurs åtta så vet ni att ibland är allt suck och stön. Även denna lektion började lite så när de kom in och såg stolarna stå i halvcirkel. (Jag delar sal med bilden, så därför finns sex grupper med två bord i varje. Om jag inte behöver flytta på dessa, så undviker jag gärna det.) De lyckades i alla fall sätta sig utan att klämma och känna för mycket på grannen. Kort prat om vad body percussion betyder och sen igång med inspirationsfilmerna. Imponerande tystnad, med någon liten kommentar om att det där måste vara fejk och några som stampade med i rytmen, försiktiga ungdomar.

Vi gick över till det praktiska. Först gjorde vi den enkla Juba och fortsatte med Simple three part rythm. Vilken känsla vi fick till. Redan innan hade jag funderat på fortsättningen och det blir nog att sätta ihop egna ”slingor” som de får dela med sig till gruppen.

Framgångsfaktor? Kanske bara ordet body percussion istället för rytmövningar. Nytt ord, för dem och på engelska.

Två veckors väntan, sen får vi se…

Länkar till filmerna jag visade på Youtube.

Hand clap skit

Stomp kitchen

The Percussion show

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

