Olika är bra! #Blogg100 – 24

Förra veckans hype blev att ”Rocka sockorna”. En bra idé som vår skola också hängde på. Redan då funderade jag mycket över vad fortsättningen blir. Har budskapet gått fram till eleverna att vi acceptera alla olika olikheter? Trots min tro på att människan och våra elever är goda, så tror jag inte att denna dag räcker.

Redan i Melodifestivalen kölvatten startade mina funderingar på hur jag skulle kunna lyfta in språket på ett annat sätt i musikundervisningen.

I vår svenska skola är det självklara andra språket engelska. Sedan kommer de ”moderna” språken, på vår skola tyska och franska, men även spanska och italienska. Varför är inte esperanto ett av de språken? De säger själva att de är ”ett mellanmänskligt språk. Det fungerar mellan människor, inte nationer.” Om vi skulle lära oss världens mest talade språk skulle vi alla lära oss kinesiska.

En tanke från helgen

@HelenaJBj: Funderar på olika typer av språk. Vilket är viktigast, de talade, skrivna eller det tysta?

 De talade språken är inte de enda språken. Varför har vi inte kommunikativ kompetens på schemat, hur t.ex. röststyrka, gester, avstånd är olika i den ”Tvärkulturella kommunikationen”, så att inte missförstånd uppstår på grund av okunnighet? Det finns också röster som förespråkar att införa kod som skolämne och varför är det inte obligatoriskt med teckenspråk?

182px-Hannibal_Poenaru_-_Nasty_cat_!_(by-sa)av Hannibal Poenaru from near Paris, France

Den anstormning som blev på Facebook och Twitter med klippfrån Melodifestivalens teckentolkar visar en del på att förståelsen behöver lyftas upp, som frågan ”Vad är nyttan med teckentolkar, de kan ju ändå inte höra musiken?”. Det är inte sant, ja, de hör inte musiken på samma sätt som en hörande, men de kan känns musikens puls och rytm genom vibrationerna. De kan känna om den är glad sorgsen, lugn eller tempofylld.

Eftersom jag undervisar i musik tänker jag mig att visa/lyssna på olika språk. Hur samma låt kan gestaltas olika på olika språk, hur bildspråket och kroppsspråket påverkar. Att se en låt tolkad med tecken, utan ljud för att visa att det är ord som visas.

okay-293951_1280
Okej av Nemo, Pixabay

Några klipp jag tänkt mig, men ska tilläggas att jag hela tiden hittar fler, så jag får väl se vad slutresultat blir

Euphoria med teckenspråk, Euphoria with sign language

Teckenspråk – Slå mig hårt i ansiktet – Thomas Stenström – MegaVega 2014

Måns Zelmerlöw – Heroes 2015 Eurovision Song Contest Sweden (Teckentolkad)

Fler tips!
Titta in i Språkfrågelådan en sida från Göteborgsuniversitet
Vill du läsa mer följ länken Sveriges Dövas Riksförbund

Är det någon som har ännu mer bra tips, så skriv gärna i kommentarsfältet eller skicka en Tweet.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

