Tack för flippar om tryck #Blogg100 – 16

Idag sänder jag en tacksamhetens tanke till er som jobbar med flippat och läget ut filmer ned olika teman på Youtube.

Dottern har sitt fysikprov på ”Kraft och tryck” imorgon.

Förra veckan visade hon mig checklistan inför provet och då kände jag att jag tappade tålamodet. Det resulterade i att jag skrev ett öppet brev till hennes klasslärare och rektor. Vill du läsa vad jag skrev får du klicka här.

Jag har fått respons från några av lärarna och även pratat igenom mina tankar med kollegor, om jag tog i för mycket eller var för hård. Ni vet att man som lärare inte tycker det är för kul med föräldrar som är ”besvärliga”.  Jag skrev i alla fall ett tack i en annan blogg, som du hittar här.

Dottern har under veckan jobbat och försökt läsa sig till och förstå sammanhanget utifrån checklistans ”du ska kunna”, hon har även fått hjälp med länk till sida där texten är inläst, men problemet är ett annat eftersom även jag har läst texterna högt. Hon får ingen struktur. Checklistans ”du ska kunna” hoppar fram och tillbaka i texterna, så att sammanhanget försvinner mellan de olika delarna försvinner.

I dag när jag kom hem ville hon skjuta upp provet.

Vad gör jag nu?
Hur ska jag få henne att få ett sammanhang?

Film – flippat!
Alla ni lärare som lägger ut genomgångar!
Kan jag hitta något där?

Ut på Youtube – sökte på ”Tryck” – upp dök
”Fröken Ulle” – hittar tyvärr ingen koppling till blogg eller sociala medier så att jag kan skicka tack.
Tryck – fast materia

Tryck i vätska

Tryck i gaser 

naturlikt.se
Bakom står Linnea Utterström @Linneapedagog och Malin Öberg. Jag rekommenderar er att titta in på deras blogg också.
Tryck

Några filmer senare är sammanhanget något klarare, så nu hoppas vi att provet klaras med glans.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

