Okej eller ok #Blogg100 – 15

I den digitala teknikens era är det lätt att hålla kontakten med sina barn. De flesta har mobiltelefon och är nåbara var som helst. Precis som de flesta andra, använder vår familj sms till korta meddelanden och det funkar bra.

Jag har lite svårt för att använda det förkortade mobilspråket utan försöker vara noggrann med storbokstav och skiljetecken, främst till döttrarna, därför att jag vill att de ska behålla ”språket” och skrivregler, åtminstone när de skriver med mig. Jag använder förkortningar jag med, men då de mer traditionella.

Pling i telefonen.

FullSizeRender 4

FullSizeRender 3

FullSizeRender q2

När jag ska svara på sms som de ovan blir mitt svar

FullSizeRender 5

Detta har blivit den stora snackisen mellan mig och äldsta dottern.

“Mamma, skriv okej!”
“Varför det? Det är fler bokstäver och då tar det längre tid.”
“Ja, men det heter okej och inte ok. Sätt inte dit några smilisar om du har bråttom.”
“Jo, det kan heta ok och jag vill ge dig en liten puss.”

Trots att jag brukar framhålla det vill hon ändå inte vara med på det. Ok är fånigt och fel brukar hon säga.

Här kommer ett litet försök att reda ut begreppen för mig och dottern.

Vad säger SAOL? (text sammanfattat från SAOL på nätet)

ok variantform till okej
okej interjektion, uttryck för accepterande,
okej adjektiv, saken verkar okej

Varifrån kommer ok/okej?
Det finns flera olika uppslag om varifrån ok har sitt ursprung.
En uppfattning är att det kommer från grekiskans ”olla kalla” som betyder ”allt är bra”
En annan är att man har använt uttrycket i det amerikanska inbördeskriget, ”zero killed” (o.k) vilket betyder att slaget gick bra, allt är ok.
Enligt Wikipedia var OK från början en tysk tryckeriterm ”Ohne Korrektur”, det behövs ingen korrigering.

Kan vi då reda ut vad som är mest rätt? Ska man skriva okej eller ok?

Enligt svar från språknämnden.se så är det ok med båda!

FullSizeRender

Veckans språkråd v 40 2002

Trots alla förenklingar och förkortningar använder dottern och andra ändå
Okej!

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

