Vi har ett resultat! #Blogg100 – 13

Den här veckan ha vi haft festival på musiklektionerna. Melodifestival Mello 2015 Deltagare

Alla klasser från F-klass till åk 9.

Jag brukar försöka genomföra en omröstning utifrån finalbidragen. Vissa år med mer intresse från eleverna än andra. Frågan, “Blir det någon omröstning?”, brukar komma automatiskt i de yngre klasserna, som har haft mig några år. I de äldre klasserna, främst högstadiet, brukar jag ställa frågan om det vill ha en omröstning och då som sagt med varierande resultat. Det har varit år, ska erkännas, då genomgången/röstningen, även om de varit delaktiga i planeringen och sagt ja, inte känts som om den givit något. I år var ALLA på! Jag funderade innan på hur jag skulle få fram en positiv anda, både när jag presenterade förslaget och vid genomförandet. Vad var det i år som gjorde skillnad? Det ena var att jag gick på gemenskap, ett gemensamt resultat och det andra kan jag tacka den digitala tekniken för – Smartsign! Smartsignen är vår informations tavla i entrén. Där projicerar vi bilder och information för elever och personal. Förra veckan presenterade jag idén, med efterföljande fråga. “Nu på lördag utses de sista av bidragen, så nästa vecka vet vi vilka tolv bidrag som är med i årets final. Jag tänker mig att varje klass har sin egen omröstning och sen sammanställs resultaten så att vi får ett skolresultat och nästa lördag kan säga “Sverige vi vet redan hur det ska gå!”.” Ingen lång betänketid – “Ni som vill, räck upp handen nu.” I stort sett enhällig uppslutning, man kan ju inte få allt och vi lever i en demokrati med majoritets beslut. Under veckan kom elever och frågade vilket bidrag som låg bäst till, frågade andra lärare hur de skulle rösta och några promotade sin favorit genom att sjunga på låten. Stämningen var på topp vid varje röstningstillfället trots att popcorn, “Hjärtröster” och obegränsat antal telefonröster saknades, en röst per elev gällde. Varje bidrag fick en liten kort presentation och precis som hemma i TV-sofforna, smådiskuterades det under bidragen. Beslut togs och “rätt” bidrag prickades för. Resultatordning för klassen presenterades, men antalet behöll jag för mig själv. Idag var sista tillfället. Då samlade jag förskoleklass, ettan, tvåan och trean på en gång. Eftersom det var fredag klädde jag upp mig lite extra (vi lärare har finfredag!) och sen körde vi. Har ni sett 40 elever i ålder 6-10 sitta helt still i en timme?!?

Sen… Vi har ett resultata

Resultat 2015 OA

Mello 2015 Lista alla

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

