Öppet brev till dotterns lärare och rektor #Blogg100 – 9

Hej!
Sedan vår dotter började på er skola för snart tre år sedan har vi påtalat att hon har jobbigt att ta sig igenom längre texter. Hon har inte dyslexi, men lättare läs och skrivsvårigheter. Hur kan jag vara säker på det. Ja, som ni vet är jag själv lärare och har lite erfarenhet om den ibland hårfina skillnaden mellan de båda. Det jag har begärt som stöd för henne är att hon ska få tydliga instruktioner för de uppgifter hon ska göra i skolan och hemma. 
På utvecklingssamtal har det tagits upp att hon bör läsa mer hemma, vilket hon gör. På ett av samtalen för något år sedan tog läraren fram ett åtgärdsprogram med samma uppmaning – läs hemma. Som både ni och jag vet kan endast ett åtgärdsprogram upprättas av rektor och med åtminstone något innehåll på åtgärder som ska genomföras i skolan. Jag nämnde det, men orkade inte tjafsa, så jag skrev på.
Efter dotterns elevhälsosamtal för någon månad sedan ringde skolsystern upp mig för att fråga om hon fick ta upp hennes ärende på EHT, samt se till att hon får koncentrerad lästräning med specialpedagogen. Än så länge har dottern inte träffat specialpedagogen och vi har heller inte fått någon återkoppling i någon annan form. 
Nu är det återigen dags för ett prov. Före lovet var dottern sjuk, så hon har missat några lektioner och så kan det vara. Med sig hem har hon i alla fall en checklista och ett häfte med text. Problemet är att en del av formuleringarna inte är speciellt lättförståeliga, men det större problemet är att de inte följer texterna i häftet. Från A till Ö så att säga. Har man jobbigt med läsningen, blir det här nästan oöverstigligt att ta sig igenom.
Det är inte enda ämnet och inte heller första gången och vi har påtalat problemet på flera samtal. Ett häfte stenciler eller lösa stencilblad utan bra hänvisningar är inte lätt att ta sig igenom om man har jobbigt och inte får hjälp med en konstruktiv ordning på innehållet. 
Nu skriver jag det här öppna brevet, för jag har tröttnat. Jag skriver det inte bara för hennes skull, utan även för andra elevers skull. Jag tror att om hon och inte bara hon får en ärlig chans att lösa uppgifterna, så är chanserna större att hon och andra rättvist kan få visa sina förmågor. 
Med vänliga hälsningar
En mamma som blir oroligare för var dag som går över att inte dottern blir hörsammad
Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Öppet brev till dotterns lärare och rektor #Blogg100 – 9

  1. Ping: Tack för flippar om tryck #Blogg100 – 16 | helena

Kommentera

