Reklamprojekt Åk 6 #BLogg100 – 4

Idag blir det en jobbinspirerad blogg eftersom jag sitter och förbereder ett ämnesövergripande arbete för reklam för åk 6. Ämnena vi tänker oss att sammanföra är samhällskunskap, hem och konsument kunskap, musik och bild är involverade, men även matematiken och svenskan kommer att beröras. Min roll i planerandet är både ur ett musik och ett bildperspektiv.

I inledningen tänkte jag att vi skulle titta på klipp från reklamfilmens tidiga år fram till idag. Vi ska titta på hur den har förändrats, vad som var framträdande förr och vad som framträder nu. Vi ska lyssna och prata om betydelsen musiken har för produkten. Eleverna ska i ett senare skede skapa egna reklamkampanjer med affisch och reklamvideo med tillhörande musik.

För att mitt sökande efter reklamklipp inte ska bli alldeles för stort har jag fokuserat på två produkter Marabou och Volvo. Båda har funnits med rätt så länge och framförallt Volvo har i sina sista reklamfilmer satsat mycket på svensk musik och även att ha kända svenska ansikten med. Tittar man tillbaka i Marabous reklamhistoria hittar man även där en tilltro till att kända ansikten gör produkten.

I mitt sökande har jag hittat några sidor jag vill rekommendera.

Filmarkivet är ett samarbete mellan Svenska Filminstitutet och Kungliga biblioteket. Här kan du hitta filmer från 1890, som bland annat visar hur vårt samhälle har växt fram.

Stockholmskällan är ett samarbete mellan Stadsarkivet, Stadsmuseet, Medeltidsmuseet, Stadsbiblioteket och Utbildningsförvaltningen i Stockholm stad. Sidans innehåll handlar självklart om Stockholm, men det går att hitta material som även vi ute i landet har nytta av, t.ex. hittar du Lektionsförslag under ”Skola”.

På Youtube, Ol Andersmusik har jag skapat en lista Reklam, där jag  sammanställt några filmer som finns om de två produkterna.

En del av min inspiration har jag hittat på bloggar där andra har delat med sig av sina lektionsförslag. Här kommer några av dem

BILD PÅ CASA

Bildsalen@Svartbäcksskolan

För själva planeringen finns också flera sidor man kan surfa runt på

Gratis i Skolan

Media Smart

Konsumentverket 

MIK rummet

En fortsättning följer säkert när vi har kommit en bit på väg. Antagligen dyker det också upp ett inlägg eller flera inlägg på Ro4:s resurssida med länkar och planeringstankar.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Reklamprojekt Åk 6 #BLogg100 – 4

  1. Ping: Vecka i flygande fläng #Blogg100 – 48 | helena

Kommentera

