#Blogg100 – 3 Koll på informationen

Under delar av gårdagen ville jag stenkoll på var min man fanns. Han åkte öppet spår! 

Hitta min iPhone var inte till hjälp, för den hade han inte på sig. Nej istället ladda jag ner Vasalopps appen!





Tänk vad händigt att få små uppdateringar om var han befann sig, att kunna ha lite koll. Skulle jag vilja att det var så jämnt? Inte direkt. Tänk att hela tiden vara sedd utan att riktigt synas. Inte för att jag behöver dölja var jag är, men ändå. Nu går stora delar av vårt samhälle ändå mot att ha koll. Allt vi gör dokumenteras på ett eller annat sätt i vår data värld.

Någonstans läste jag om att man skulle ta sig i akt för appar som finns att ladda ner på sina barns telefoner för att hålla koll. De samlade in fler data än vad vi föräldrar har tänkt oss. 

För att bli lite mer säker på vad man tillåter för information som lämnas ut och vad man egentligen godkänner är ett tips att faktiskt bli lite mer noggrann med att läsa användarvillkoren. På .se kan du hitta en guide skriven av Johanna Lundberg Användarvillkoren som ingen läser.

Ta dig tid och läs hela eller valda delar. Det är värt det.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

