#Blogg100 – 2 E-postens dilemma

Ny vecka, ny dag, nya tag!

Idag blir jag fröken rättrådig med pekpinnar. För er som inte tycker om sådana så läs texten med en nypa salt och gör som ni alltid har gjort.

Har tänkt på hur viktigt det är att uttrycka sig rätt, på rätt sätt och i rätt forum.

En morgon för några veckor sedan lyssnade jag på Rix Fm i bilen på väg till jobbet. Jag hamnade där av en slump eftersom jag brukar ägna mig åt bokläsning när jag kör. Ämnet E-post på jobbet avhandlades och jag började lyssna lite mer intresserat. Alla var  överens om att “skräppost” man får från alla möjliga och omöjliga ställen bara var att kasta utan att ens försöka sig på att ta del av innehållet. En del känslor rördes upp över kollegor som skickade mail för att fråga om de skulle gå och fika när man kanske sitter vid borden/rummen bredvid varandra, då tänkte jag bara att det problemet har inte vi på skolan, för där har vi inte tid med gemensamma kafferaster, men höll med om att det inte är sådana mail man vill ha inkorgen full av, tack och lov för att vi har ett Spam-filter som samlar upp en del av … Hm, det ordet får man inte skriva, men ni förstår.

Sen pratade de om hur olika man gör när man vill få fram sitt budskap. En del skriver ingenting i ämnesraden, utan man får gissa sig till vad skrivaren vill eller helt enkelt öppna mailet. Själv tycker jag att det är nonchalant, delvis eftersom jag gillar sorterings och sök funktionerna (med tiden blir det rätt många mail att hålla reda på även om man som jag sorterar in dem i undermappar) och finns inget skrivet i ämnesraden faller det lite mellan stolarna. Andra skriver hela meddelandet i ämnesraden, vilket bådar för ett annat problem – det kan bli så lååångt. Även här ställer sorterings och sökfunktionerna till det. När man sorterar på ett ord finns stor risk att det finns med i de flesta av dessa och att det är inte dem jag letar efter just då.

Med risk att en och annan kollega har tagit illa vid sig och andra har tröttnat på pekpinnarna, så tänker jag ändå skriva om hur jag vill att det ska vara.

I ämnesraden skriver man in ett, vi kan kalla det “stödord”, för vad mailtexten innehåller. Ska jag t.ex. förmedla ett protokoll från en arbetsplatsträff skriver jag “Arbetsplatsträff 150302”. Varför vara så noggrann med både titel och datum? tänker ni. Ja, helt enkelt därför att jag lätt hittar det när jag behöver det! I mailet skriver jag det jag vill förmedla. Om det som i det här fallet antagligen finns en bifogad fil, kan det räcka med Fk (för kännedom).

Nu kommer vi till nästa. Hur ska jag hantera det här? När ska jag svara, stoppa in det i min mapp eller slänga det om det inte intresserar mig så pass mycket att det känns värt något av det?

Ja står det bara Fk, så är det rätt klart att man bara kan läsa, med den grad av intresse som mailet kräver och sen hantera det som det känns bäst för en själv. Men vill jag som avsändare ha svar, då bör jag ställa en eller flera enkla, men klara och tydliga frågor. T.ex. Vad tycker du/ni? När kan du? Eller lite mer utvecklat om innehållet kräver det.

Är du mottagare så titta efter om det finns en fråga. Kan du inte svara med detsamma så skriv i alla fall tillbaka och säg att du återkommer. Lämna inte avsändaren i ovisshet! Oj här gick nästan min puls upp för mycket, men jag har varit med om alldeles för många obesvarade mail, som faktiskt ibland har gjort mig sömnlös över att jag inte fått svar. Sen svarar du självklart när du väl har fått klart för dig vad för svar som krävs.

Nej nu lämnar jag det här ämnet. Kanske har du spruckit upp i atomer av alla pekpinnar, kanske skakar du bara av dig det eller kanske håller du med om en del. Vilket som så hoppas jag att du letar dig tillbaka en annan dag.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

