Jobbfusk med tankar om terminsstarten

På Twitter märks att sommarlovs och semesterslut nalkas vid horisonten. Funderar själv på hur jag ska ha tid att jobba nu när jag startar upp efter ledigheten på måndag, eftersom jag vill gå igenom allt intressant jag valt att läsa eller bara skumma på ytan under semesterveckorna. Många har de artiklar, inlägg, Tweets blivit som jag har mailat ner till mig själv för att gå igenom lite mer seriöst. En del fundering har går åt till hur jag lättast ska strukturera upp och spara det jag är intresserad av. Innan semestern skaffade jag ett konto på Pearltrees och det är väl ett alternativ, nu är jag inne på att testa Flipboard och Pinterest för att se om de kan ge mig den struktur jag söker. Samtidigt behöver jag finslipa på min grovplanering för höstens musiklektioner. Oj, oj, känns redan som om dygnet skulle behöva 48 timmar. Men bli inte orolig, jag ser fram emot allt med glädje!

Idag fuskbörjar jag lite genom att skriva den här bloggen. Jag har huset för mig själv, eftersom pappan har tagit med sig döttrar med kompisar för att testa Berkingebadet. Jag sitter i skuggan på altanen och njuter. När jag behöver svalka blir det ett dopp i poolen. För mig är jobb lika med intresse, trots vad andra tycker. Det här har jag skrivit om förr i Blogg100 nr 53, hur jag ibland måste försvara mitt intresse för mitt arbete och jag har även läst och känt igen mig i Edward Jensingers Sommarledig (sommarjobbig).

För att testa något nytt har jag för det här tillfället skaffat mig Dropbox, så slipper jag mejla sakerna till mig själv, utan slänger istället upp den här texten i molnet, innan jag tar fram datorn för att logga in på bloggen, finslipa med länkar och kanske någon trevlig bild. Det ser inte bra ut att ha 200 olästa mejl, i och för sig har jag skapat en egen lite inkorg där mejl från mig själv hamnar, så att de inte blandas med info från närmaste omgivningen och inte heller blir slängd i papperskorgen tillsammans med ”skräpposten” jag bara trycker bort. Precis när jag skrivit klart det här sista styckena plingar det till i mejlen och ett reklam mejl för värmepumpar dyker upp!

Värmepump mejl

🙂 🙂 🙂

Under sommaren har jag som sagt läst en del som jag har blivit inspirerad av på Twitter. Bland annat läste jag Emil Janssons blogg Simmar vi för mycket på ytan? där han skriver om sina tankar inför höstens arbete. Kloka ord! Hur vi som har fått i uppdrag att sprida digitala verktyg/IKT till våra kollegor inte bara kan fortsätta sprida vad andra gjort, utan vi måste “dyka” ner i kollegornas vardag och se vad det är som måste till, för att utveckla pedagogiken i vardagen. Själv funderar jag också mycket på hur mina kollegor vill att vi, som kallas IKT-pedagoger på rektorsområdena, ska fortsätta arbetet. I bloggen Vi går vidare tillsammans, som jag skrev innan jag gick på semester (från bloggandet i alla fall), funderade jag kring det och mejlade ut texten till kollegorna för att få lite input. Eftersom de flesta hade gått på ledighet blev inte svaren alltför många, så den kommer jag nog att mejla ut igen när de kommer tillbaka från sina lov/semestrar. Jag väntar också med tillförsikt på det slutliga resultatet av Nationella strategi-bloggen. Jag tror inte att jag har kommit lika långt som Emil än, men hoppas att mötet med kollegorna kommer att ge mig de “kängor” jag behöver för att komma vidare.

I en annan av de Tweetar jag läst under sommaren seglade en tanke om ett klassprojekt upp vid horisonten. Eftersom jag undervisar i musik tänker jag mig att arbeta med detta på min IKT-tid i någon av de lägre klasserna och hoppas få någon lärare intresserad av att hänga på. Idén föddes från en tweet där Sara Mörtsell hade lagt in ett filmklipp how to evalulate a Wikipedia article.Sara Mörtsell Wikipedia

Jag frågade henne om det fanns något liknande på svenska, som yngre elever kunde tillgodogöra sig. Det finns det inte, men hon skickade mig en länk till en film med svenskt tal Hur tittar Du på Wikipedia tillsammans med dina elever?. Har ni inte sett den än, så ta er tid att se den! Sara kom med idén att göra en instruktionsfilm utifrån Wikimini, så nu hoppas jag att gnistan blir tänd och filmen blir skapad.

Några av de appar/program jag har laddat ner och sett, för att använda själv eller för att få ut till lärare och elever som kan tänkas vara behjälpliga av dylika tänker jag mig att sprida. Trots Emils tankar tror jag fortfarande att behovet av att skvalpa i det varma vattnet finns, men det kan komma på skam.

I ämnet jag undervisar, musik, funderar jag på hur jag ska få dem delaktiga i upplägget av innehållet och hur det bäst presenteras. På bloggen OlAnders musik kommer innehållet med länkar att synliggöras och Unikum, som är den plattform vi använder, kommer att vara en självklar väg ut till de yngre eleverna, men jag funderar på att få till en Facebook grupp för de äldre eleverna. När jag dryftade detta med dottern, sa hon “Men mamma! Facebook är ute. Vi använder Instagram!” Här kommer mamma på skam. Jag har skaffat appen, men inte börjat använda den än. Nåja, det här får bli en diskussion med eleverna om vilket sätt de tycker passar dem – elevdelaktighet!

Jaha, nu är den man och barnfria dagen snart till ända, tills dess ska jag sitta här och njuta lite till. Ikväll ska jag publicera det här, kanske med något tillägg.

20140729-184208-67328180.jpg

 

Tillägg? Ja, en hel del ändringar i texten och infogande av länkar har jag gjort, men inte så mycket mer. 

Tillägg 140730
När jag hade lagt mig kom jag på Tweeten jag glömt att jag ville förmedla till alla oss som läser jobbmejl, Twitter, Facebook grupper och vad det nu kan vara och även till er andra som i alla fall läser den här bloggen. Precis som Lotta säger: ”Världen stannar inte upp bara för att skolan tar en paus”

Lotta 1

Och från mig en litet upplyftande svar till de som undrar:

Lotta 2

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i IKT Ro4, Reflektion och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jobbfusk med tankar om terminsstarten

  1. Anna Hjorth Åhlén skriver:

    Härlig inspiration! Jobbet i skolan är även ett av mina intressen. Vi ses snart!

Kommentera

