Vi går vidare tillsammans!

Under studiedagarna hade vi IKT-pedagoger från Ro1 och 4 diskussionerna om hur vi vill fortsätta arbetet i höst. Eftersom jag var sekreterare på mötet hann jag inte delge mina tankar så mycket som jag ville när vi satt där, så när jag kom hem satte jag mig ner, funderade, reflekterade och skrev ner mina tankar. En del av diskussionen vi hade handlade om att tekniken måste fungera, men jag tycker det är så självklart att jag inte ens tar upp den här och det är inte heller där mina reflektioner finns.

I skolan måste vi ha en pedagogisk tanke med hur och när vi använder oss av de digitala verktygen, för har vi inte det, så spelar det ingen roll hur stor tillgång vi har. Vi kan och kommer inte att öka måluppfyllelsen med bara teknik.
Jag ser däremot ett ökat behov av tillgång, då många av de problem jag stöter på handlar just om svårigheten att planera tänkta arbetsområden, när det inte finns tillräcklig tillgång, eftersom ”någon annan har bokat upp tekniken”. Detta tyder på att budskapet från Lgr 11 och de implementeringar av program som man kan använda har gett resultat. Hur kommunen – politiken tänker kring detta tycker jag är en intressant aspekt. Här skulle jag vilja att vi IKT-pedagoger fick vara med för att diskutera skolornas behov.
Om man läser SKL-bloggen Nationella Strategibloggen underlag för avslutande diskussioner, så finns det punkterna i ”Förväntade lägen – Elevers lärande” som vi som kommun och själva i skolan kan rå på och måste jobba med:

”- IT används som en självklar del i elevernas lärande – i planering, genomförande, dokumentation, uppföljning och utvärdering.
Digitala, internetbaserade lärresurser är en självklar del i skolans lärande.
– Digital kunskapsbedömning, digitala nationella prov och annan digitalt stöd
utvärdering av elevernas kunskaper är vardag.
Digital kompetens är ett levande inslag i allt lärande, i alla ämnen och kurser.
God tillgång på digitala lärresurser gör det möjligt att genomföra helt nätbaserad undervisning av god kvalitet i grundskolan och gymnasiet.”

Vi är och nosar på alla de markerade områdena, men kunskapen och tillgången måste blir större för att komma i mål.
Jag har läst mycket om 1:1 satsningar och vet att det inte är melodin om inte pedagogiken finns där och det är jag helt beredd att hålla med, men som läget är nu så är risken större att vi tappar gnistan för att tillgången är för låg. Visst kan vi lägga ner tid på att göra scheman för vem/vilka som anses ha störst behov, men jag tycker inte det är där vi ska lägga vår tid.

Den andra reflektionen är mandat som IKT-pedagog och vilken roll vi har.
Att handleda kollegor, ge stöd, tips på program och idéer om hur man kan använda dem, är min uppfattning att vi IKT-pedagoger är till för. Trots försök till att uppmärksamma kollegor på att vi finns där så är intresset svalt. För att vi inte bara ska fastna och bli sittandes i våra egna verksamheter behövs mer, än det hittills uttalade stöd vi har, från produktionschef/utvecklingsledare/skolledning. Det måste också finnas i ord och handling ut till verksamheterna. Vid träffar för skolledning i kommunen, skolbesök, diskussioner med arbetslagsledare m.m. måste IKT-pedagogresursen påtalas som viktig och att vi är där för att stödja och hjälpa, men också att om vi inte vet var behoven finns är det svårt att tillgodose dem. Till exempel kan det ges, om det är aktuellt, ett uttalat stöd till matematikutvecklarna att IKT-pedagogerna kan stötta med idéer till digitala resurser, som kan användas i de olika arbetsområdena.
Även på sociala medier måste produktionschef/utvecklingsledare/skolledning vara aktiv, om de försök jag och andra har gjort att
– få igång pedagogiska diskussioner utanför det egna rummet
– sprida goda exempel från pedagoger runt om i världen samt
– skapa resurssida för kollegor
ska bli ett vinnande koncept. Allt detta kommer fortsatt att leda till ingenting om inte alla tillsammans är aktiva och visar att det är viktigt med utveckling av digitala hjälpmedel i skolans värld.

Slutligen ska tilläggas att vi fortfarande ligger i startgroparna i många av ovanstående tankar, så mitt hopp är stort om att vi nästa år kommer att hitta den röda tråden att hålla fast i, som jag ibland känner att jag famlar efter.

Vi på Ro1 och 4 siktar härifrån och framåt måndagen den 11 augusti!

CM_Capture på väg åt samma håll

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Reflektion och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vi går vidare tillsammans!

  1. helenacar skriver:

    Bra skrivet!
    Ang. 1:1 satsningen så undrar jag om du läst utvärderingen av forskningsprojektet Unos Uno? Där kommer man fram till precis det du skriver om att det gäller pedagogiken och inte tekniken. Jag håller med helt och hållet, utan en pedagogisk tanke kommer vi inte framåt. Sedan är det naturligtvis en förutsättning att tekniken fungerar.
    IKT-pedagogernas roll är inte helt lätt att formulera i ord men vi har gjort ett försök i vår reviderade strategiplan för Skolutveckling med digitala verktyg. Titta på arbetsbeskrivningen där och kom med synpunkter…
    ha en skön sommar!
    Helena Car

    • helbj skriver:

      Jag har läst delar av Unos Uno – borde läsa hela, men också följt diskussioner på Twitter och andra bloggar som tar upp det jag skriver om. I det här inlägget brydde jag mig inte om att hänvisa till någon speciell eftersom jag gjort det i andra inlägg. Däremot tycker jag att det är intressant att följa arbetet med den nationella strategin, där medlemmarna bland annat är de som har fört den här debatten, bland annat Edward Jennsinger, Karin Brånnebäck, Patricia Diaz mfl.

  2. Ping: Jobbfusk med tankar om terminstarten | helena

Kommentera

