En inventering

Eftersom vi inte har kommit igång med något gemensamt arbete i ett arbetslag har jag därför velat fram och tillbaka över hur jag ska få till mina tankar kring Ifous, så jag gör som jag brukar göra, jag sätter igång och skriver så får jag se vad det mynnar ut i.
I det här går jag in i som undervisande musiklärare för åk 1-9. Jag har egentligen inte adekvat utbildning för högstadiet, men jag använder läroplanen och mina resurser för att se vad jag får ut av de här tankarna. I diskussionerna och undervisningssituationerna kommer jag ändå utgå från undervisningssituationerna för åk 7-9, eftersom det är det arbetslaget som kommer att gå in i ifous och arbeta utifrån modellen. Det är också där jag genomförde mina tänkta lektioner under sista månaderna på våren.

Först en inventering av skolans resurser. Eftersom jag gör detta själv missar jag säkert en del bitar från övrig undervisning, men jag har försökt tänka till även där, men mest blir det ur musikundervisningsperspektiv.

Skolan består av (kan man säga) två delar. F-6 och 7-9. I mitten finns ett bibliotek, som även är ett folkbibliotek. På skolan gick 251 elever varav 134 elever på högstadiet under vt 2014. På högstadiet finns ca 50 datorer och 9 iPad till eleverna, detta efter en satsning på 3:1. Lärarna har tillgång till varsin egen dator, som i vissa fall behövs ut i verksamheten eftersom trycket är stort. Vi har ett bokningssystem och hämtar/lånar ihop när det ges möjlighet. Trycket är hårt, så planeringen styrs ibland av tillgången.

Klassrummen för den ”vanliga” ämnesundervisningen är likadant uppbyggda. I salarna finns en kateder längst fram och eleverna sitter vid enskilda bord två och två i rader. Längst bak i klassrummet finns det tillgång till ett antal datorer med ”thinlink” anslutning. 4 av 6 klassrum har i dagsläget projektor och högtalare uppsatta, men vi hoppas att det blir en utökning efter sommaren. Syslöjdsal och hemkunskapssal ligger mitten av skolans två delar, medan träslöjd, musik/bildsal, matsal och gymnastiksal (egentligen anpassad för högst mellanstadieelever, men vid bygge av högstadium lades inte några resurser ner på att göra en större sal/hall) ligger i anslutning till högstadiedelen. Skolan har både nätuppkoppling och trådlöst nätverk, som är under utbyggnad och eleverna kan använda sig av sina egna telefoner, datorer och surfplattor genom BYOD.

Det utrymme som har mest restriktion är biblioteket, vilket kan tyckas synd, speciellt med tankar om att biblioteket borde vara en resurs för skolan. Personalen som arbetar där upplever emellanåt att ”eleverna inte sköter sig” och att den allmänheten som lånar under öppettider på skoltid blir störda. Jag tycker det handlar om kommunikation och förståelse hur biblioteket ska vara en resurs och tillgång för skolan och eleverna en tillgång för dem. Det är ett gemensamt problem som har diskuterats och måste diskuteras igen

Högstadiet har en ”studio” där det finns tillgång till extra stöd och hjälp. Arbetslaget och skolledning diskuterar vilka som ska ha möjligheten att arbeta där. Det förekommer även att elever ber om att få komma dit vid enskilda tillfällen och då ges det möjlighet i mån av utrymme och tid.

Hur man arbetar med digitala verktyg i den ”vanliga” undervisningen kan jag säga mycket lite om. Jag vet att eleverna använder datorerna för att skriva arbeten och göra presentationer på. Något ämne har använt blogg för att göra resor och för att göra tidning, men då mest som skrivmaskin. Projektorerna används för att projicera film och presentationer. Eleverna har använt videoinspelning för att dokumentera arbeten för bedömning, oftast muntliga arbeten t.ex. i språkundervisningen. Program för scanning och uppläsning av texter finns installerade på flera datorer. Det kan finnas ytterligare användningsområden som kan komma fram då vi gör en gemensam inventering.

Personalen har för vana att ställa upp för kollegor om det behövs.

Musik- och bildundervisning delar sal, d.v.s. jag eller eleverna plockar fram och tillbaka det material som jag behöver använda för mina lektioner. Vi flyttar undan bord för att kunna få ett utrymme för instrumenten. Vi plockar tillbaka inför att bildlektionerna ska starta. Digitalt finns ett trådlöst nätverk, som nästan alltid fungerar och ett fast kommer att installeras under nästa läsår. Jag har tillgång till en egen bärbar dator och iPad.

Eftersom ämnet är musik använder jag mig inte så mycket av böcker med texter. Jag har tillgång till en klassuppsättning musikhistorieböcker och en hel del sång och musikböcker. Eftersom musik i viss mån har en föränderlig bas, så använder jag och eleverna de resurser som finns på nätet, där vi hämtar texter och ackord. De planscher och information jag använder tillverkar jag ofta själv. Jag har använt och använder fortfarande mig mycket av OH där jag projicerar texterna för att kunna sjunga tillsammans. När eleverna skapar egen musik har de möjlighet att använda de program vi har, som t.ex. Garageband och Launchpad. Eleverna sparar sina alster med sitt namn, så att jag senare ska kunna gå in och bedöma. Eftersom de iPad vi har är utspridda över skolan, blir det en del spring och letande trots att vi dokumenterar på vilken man har spelat in.

Under våren har jag startat en blogg för musikundervisningen där jag har och tänker publicera de arbetsområden eleverna arbetar med.
När eleverna arbetar självständigt med spel, skapande osv har de möjlighet att använda utrymmen utanför klassrummet, mycket på grund av att det inte finns mer än ett enskilt rum i anslutning och vid skapande och spel behöver de få sitta så att de hör varandra. Finns tillgång till andra salar försöker vi utnyttja dem, till och med matsalen. Eleverna vet i vilka utrymmen de får vara och har de någon egen idé om var kommer de till mig och säger var de är. Detta är en växande fråga, d.v.s. ju äldre de blir desto mer eget ansvar får de.

För mig är det viktigt att eleverna blir självständiga i sitt arbete. Inte så att de lämnas ensamma, men att de får en förståelse för att de kan utveckla sig. Jag ser att en positiv bedömning oftare hjälper eleven vidare att ta nästa steg. Det lilla som de visar att de kan på sin nivå är värt att berömmas och att utveckla vidare till nästa.

I stort i skolan så fungerar det likadant. Ingen elev går utanför klassrummen utan undervisande lärares tillåtelse.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Ifous och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

