Början på något nytt

Idag var det dags för äldsta dotterns sommarlovsbörjan och mitt sista deltagande för det här läsåret med tal, sång och betyg. Stoltheten över ett A gick inte att ta miste på. Hennes resa fortsätter i höst utan större förändringar.

Yngsta dotterns sommarlovsbörjan i onsdags var lite känsligare, med skol- och lärarbyte efter sex år. För henne blir det stora utmaningar i höst med längre skolväg, nya klassrum, några nya klasskamrater, nya lärare och första betygen.

Veckans sommarlovsbörjor började i tisdagskväll med ”eget” arrangemang för högstadiets elever, föräldrar och personal. Tal hölls, sånger sjöngs, kramar bytte ägare, skratt och tårar flödade. Våra nior skulle gå vidare till ett nytt liv.

Tidigare under dagen hade jag fått ett eget tillfälle att ge dem mina ord till dem på vägen, ett sammandrag av några rader från låtarna de skulle sjunga:
This is gonna be the best day of your life.
Together you´re strong
But one day you´re gonna come back
And laugh at it all
With love
9AB Lycka till!

Egentligen hade jag velat ge dem talet jag hade förmånen att hålla förra året. Då, när jag satt och funderade över vad jag skulle säga, gick tankarna även till årets nior. Flera elever i båda årgångarna har jag följt, varit mentor och klassföreståndare för. Eftersom jag inte hade möjlighet samma möjlighet i år så ger jag dem texten här:

Nior!
Nu är ni här.
Idag, äntligen!
Denna sista dag på kunskapsresans etapp grundskolan är slut!!!
Ni startade er kunskapsresa långt tidigare än hos oss.
Så fort ni kom ut i livet
– lyssnade ni på ljud och lekte med formen i munnen och en dag blev det LAMPA!
– tog era första stapplande steg
– åt för första gången själv, kanske med båda händerna och hela ansiktet, men vad gör väl det.
Varje förälders stolthet vid dessa etapper på kunskapsresan tyder på att alla barn är värda ett eget Nobelpris.
I skolans värld har kunskapens färd gått vidare. Genom förskoleklassen, ettan till sexan och sedan med stort kliv upp till högstadiet. Minns ni oron ni kände inför att
– hitta ert skåp,
– komma i tid in på lektion och
– de där ”stora” niorna”?
Nu har ni gjort det.
Läst, räknat, skrivit prov, lagat mat, musicerat, idrottat m.m.
Nu står ni här i fören på M/S Livet och tittar in mot den vik som ni ska släppa ankar i, i ett par månader.
Där ska ni ha en skön fin sommar med sol, bad, långa sovmorgnar, ute aktiviteter och vad annat ni är intresserad av.
Vad som väntar bortanför strandens lummiga vegetation är för er att upptäcka.
LYCKA TILL!

Igår kom en kollega fram till mig och frågade om jag hade kommit över förlusten än. Nej det har jag nog inte än, men jag vet att det är min förlust och inte elevernas och att när höstterminen börjar kommer mitt fokus till hundra procent att vara på de elever jag har där framför mig i korridorer och klassrum.  Ofta tänker jag på Lou Rosslings föreläsning Att tända stjärnögon” när jag ser elever som inte tror på sig själv. Att få utmana dem i deras förmågor och visa på att de faktiskt kan om de bara vågar och får utrymme är ett av mina mål med lärarrollen.

Precis som Edward Jensinger skrev igår

Tänk, till exempel, på hur härligt det är när Du som är lärare har en elev eller elevgrupp som fattar, som förstår hur fantastiskt just ditt ämne kan vara. När du har elever som säger – Aha! Är det så! Samtidigt som du ser ljuset tändas långt där inne i ögonen. Den känslan är ju värt så ofantligt mycket. Då är det värt allt annat som tär på oss.

Ja! tänkte jag när jag läste, detta Aha! och ljus som tänds, precis så är det. När det händer i mitt klassrum brukar jag och eleven göra High five för att bekräfta känslan.

De här bloggtankarna som börjar i en sorts avslut slutar i att en ny början tar sin början. Jag ser redan fram emot att få möta det nya läsåret tillsammans med glädje, utmaningar, med och motgångar.

Tills dess släpper jag ankar i en vik med lummig strand. Jag kikar in ibland buskarna och träden för att se om jag hittar några utmaningar på vägen.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Reflektion och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

