Uppräkning eller nedräkning? #Blogg100

Nr 93
Hur tänker du?

Består ditt liv av uppräkningar eller nedräkningar?

När jag startade blogg 100 numrerade jag bloggarna från ”Nr 1”. Därifrån har jag fortsatt att räkna upp.

Födelsedagar firas och vi utser vissa till speciella, sju, tio, tretton, arton, tjugo därifrån mest de jämna som viktiga. Hela tiden räknar vi upp.

Lönesamtalen innebär tillförsikt, hopp, spänning och utmaning till diskussion. Vi ser fram emot en uppräkningen.

Skolstart i augusti då vi börjar på dag ett, meddelande ett, prov ett. Vi räknar uppåt till vi når antalet dagar för ett skolår.

Men om vi vänder på alltihop. Vilka känslor uppstår när vi gör nedräkningar?

Elevernas längtan till sommarlov, sluta nian, studenten eller vad det kan vara består oftast av nedräkningar. ”Nu har vi 100 dagar kvar, 20 dagar, 1 vecka… till slutet.

Lönen ökar så att du när du når dagen för pension, förhoppningsvis, kan luta dig tillbaka på den plats du helst vill vara.

En dag äldre, betyder en dag närmare…

Att jag närmar mig blogg Nr 100 känns både härligt, roligt och sorgligt. För mig har bloggandet inneburit ett sätt att tänka efter och få skriva om saker som är intressanta, kul och utmanande.

Idag har jag funderat på om jag tycker att det är härligt eller sorgligt att den här utmaningen snart är slut. Innan jag skulle starta skrivandet på dagens ”Nr 92” öppnade jag mailen och där fanns en inbjudan till Blogg100-final den 10 juni.
Jag tänkte: Kul sätt att fira denna uppräkning.

Nu är det så att jag inte kan delta eftersom precis just den kvällen firar våra nionde klasser sin nedräkning med avslutning och den missar jag inte!

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

