Vilken är din inställning till utveckling? #Blogg100

Nr 73
Inspiration från Twitter

Idag lade kollegan Kattis ut en tänkvärd Tweet:

Kattis Ed

Mitt svar blev

Kattis Ed2

För mig är det så.
Om jag har valt ett yrke som pedagog, så är ett av mina uppdrag att hålla mig á jour med utvecklingen i de ämnen jag undervisar. Jag kan inte sitta i ”orört bo” och låta nya tankar och idéer fladdra förbi. Jag ser det som min skyldighet att titta på nya rön och ny forskning för att se vilka bitar som jag kan förkasta, anpassa eller ta in i min undervisning. Jag läser och lyssnar på böcker, artiklar, inlägg, bloggar m.m. med texter jag tycker är intressanta. Den nya kunskap jag hittar vänder och vrider jag på för att se vad som är till nytta för mig.

Kattis Ed3

I sitt svar till mig kommer Kattis med den egentliga kärnfrågan. Finns de fler inställningar och vad säger det? Finns det pedagoger som sitter på den kunskap de en gång har tagit in och är nöjda så? Eller när slutar man som pedagog att ta in ny kunskap och säger nu räcker det, jag är nöjd? Eller, med utgångspunkt i det nya uppdraget att ta in digital teknik i undervisningen, jag går snart i pension så jag behöver inte lära mig så mycket om digital teknik, underförstått, mina elever får inte använda digital teknik i skolan eller?

Lite senare kom en annan Tweet som ett komplement till vår diskussion:

Kattis Ed 4

Tweeten hänvisar till en debattartikel Det går inte längre att lära för livet  i Dagens Samhälle som Per Åhlström har skrivit. I artikeln diskuterar skribenten skolans utveckling och hur mycket egentligen en pedagog har möjlighet att lära ut och att dagens kunskap förändras i allt snabbare takt. Att lära sig läsa och räkna menar han är självklara kunskaper att lära ut. Han fortsätter sitt resonemang:
Om eleverna ska lära sig veta hut (alltid följa överhetens påbud) eller om de ska lära sig kritiskt tänkande är mer tveksamt. En orsak till att det blir problem i skolan kan ju faktiskt vara det dubbla budskap som eleverna tvingas leva med: Att de ska tänka självständigt och vara kritiska, samtidigt som de alltid ska göra som läraren säger.”
Här förstår jag inte riktigt vad att veta hut har att göra med vad pedagogen lär ut och vad eleven lär. Jag tycker också han bortser från det viktiga i att elever får lära sig att vara kritiskt tänkande, för hur ska de annars förhålla sig till den föränderliga kunskap han skriver om.  Däremot tycker jag att han har en poäng i att förändringen går snabbt och att det finns en vits med att se över vad vi egentligen lär ut i skolan.

Så, nu har jag läst en artikel till. Kanske inte lärt mig något nytt för det ämne jag undervisar i, men jag har fått en nya erfarenheter om hur andra ser på vad som är viktig kunskap.

Jag vill till sist ändå vända lite på Per Åhlströms resonemang och istället se ”Kritiskt tänkande – kolla källan” som ett av skolans viktigaste ämne i den framtida skolan.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

