Garanterad tid för att visa förmåga? #Blogg100

Nr 72
Ämnesboxen

Jag läser artiklar, inlägg och bloggar och blir säkrare på att vi måste tänka utanför boxen – ämnesboxen!

Jag är medveten om att jag gör en generalisering och att det finns skolor och arbetslag som har detta tänk, men det måste bli fler som hakar på tåget.

Att lyfta ögonen och ta in andra i gemenskapen. Att våga se varje skolämne i ett större perspektiv som inte har tvära kanter och gränser, utan som agerar och samverkar tillsammans med andra.

Ämnet/ämnena vi har utbildning och legitimation i ska vi undervisa och göra bedömningar i, men vi måste se över varandras gränserna och ge eleverna tillfällen att utveckla sina förmågor i större sammanhang.

Jag upplever två, kanske inte motstridiga, men påverkande orsaker till att vi inte arbetar så.

Ofta ”håller” vi  på våra egna ämne, eftersom vi har kravet att hinna med alla delar i det centrala innehållet inom vårt ämne. Är man utbildad i ett närliggande ämnen som t.ex svenska och ett eller flera so-ämnen, sker enklare en samplanering (med sig själv) över ämnes gränserna. Även i de lägre åldrarna där det oftast är en lärare i klassen som undervisar i de flesta ämnena sker en koppling över ämnesgränserna i t.ex. sv, bild, no och so och man arbetar i block med ett ämne i taget under några veckor, men många övriga ämnena har ”egna” lektioner.

”I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. …historiskt perspektiv… miljöperspektiv… internationellt perspektiv… estetiskt perspektiv…” (Lgr 11 s.9-10)

”Lärarna ska sträva efter att i undervisningen balansera och integrera kunskaper i sina olika former.” (Lgr 11 s. 13)

Om vi med utgångspunkt i dessa rader, från läroplanen, sammanställer de olika ämnenas centrala innehåll och utgår från gemensamma hållpunkter kan vi bygga hållbar undervisning där elever har möjlighet att visa sina förmågor i de olika perspektiven.

Jag läser många goda exempel på hur pedagoger, arbetslag, skolor arbetar tillsammans och kopplar ihop ämnen som ger eleverna tillfällen att samlat visa och bedöma sina förmågor. Det kräver ett förarbete, men i förlängningen blir det en mer heltäckande bedömning av förmågor som sträcker sig över ämnesgränserna.

Det andra problemet är timplanen. Den behövs, men vi måste komma ifrån det stereotypa som gör att vi fastnar i den egna boxen med bara ett ämne. Vad säger att denna fastlagda garanterade undervisningstid stämmer överens med det utrymme eleven behöver för att visa sina förmågor, sin förståelse och kunskap i de olika centrala innehållen?

Elevens rätt
garanterad tid för att visa förmågor!

En film där KMel Robotics har tänkt utanför boxen. De har skapat ett musikarrangemang med hjälp av robotar.
Hur många förmågor behöver en elev för att klara av ett liknande projekt?

Flying Robot Rockstars
http://youtu.be/Qlqe1DXnJKQ

Annonser

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s