Minska informationsflödet – starta en blogg #Blogg100

Nr 70
Full inkorg!

Idag fortsatte mina funderingar från igår och jag vill återigen trycka på vikten av att spara tid som Eva Kleveholt skrev om, men fokuserar idag på mailflöden, vad som är viktigt och hur vi kan sprida och ta emot information på andra sätt än via mail.

Då för mer än ett sekel sedan när vi blev tillsagda av rektor att hädanefter kommer meddelande bara på mailen, läs mer i blogg100 nr 28, då blev det ramaskri. Men tillslut vande sig kollegiet vid rutinerna och nu är det ingen som ifrågasätter det. Idag suckas det över den ”enorma” mängd information som slussas ut via mailen:

Hur kan jag minska mailflödet?
Är jag som mottagare tvungen att läsa allt som kommer till mig?
Vad är viktigt och gäller mig och vad är bara för information?

Ett sätt, för mig, att minska flödet till mina kollegor är att när jag, till exempel, mailar länkar till intressanta sidor, använder mig av mailgrupper med lärare som undervisar i ämnet. Problemet uppstår för lärarna i åk 1-6 som ofta undervisar i nästan alla ämnen. Där väljer jag någon med inriktad kompetens ur varje arbetslag och med hänvisning i mailen ”sprid detta vidare till de som kan ha intresse av det”.

Om jag vill att informationen ska spridas till fler än de som behöver agera, ser jag till att lägga de som bara behöver få information som ”Kopia”.

De här två sätten hoppas jag hjälper en del att minska flödet.

Så svaret på frågan om andra behöver läsa mail från mig är – får du mailet skickat ”Till” dig, så ska du läsa och svara om det kräver svar eller förkasta om det bara är ”något att läsa” och du inte vill lägga mer energi på det. Får du istället det som ”Kopia” kan du skumma och kasta om så är fallet och du behöver inte agera.

För att få ned flödet från mig har jag försökt peppa mina kollegor att följa RO4:s resurssida. Om alla kollegor följde den så skulle mailflödet från mig minska rejält, men eftersom så inte är fallet och jag vill ha ut information så skickar jag mail. Detta kan innebära att en del får en uppdatering av bloggen och mail med hänvisning till samma blogg, men…

Jag tror att det finns en rädsla bland kollegorna att bli överösta med ännu mer information om de följer bloggen. Tvärtom menar jag. Om man startar en egen blogg i WordPress format, lika som jag har, kan man välja om man vill ha e-post på inlägg direkt, varje dag eller vecka eller inte alls. Då väljer man själv när man vill gå in och läsa inläggen. Så följer mina kollegor bloggen, då minskar mailskörde från mitt håll!

Om man nu ger sig in och startar en blogg, kan man välja att göra den privat. Det gör att man kan komma åt finessen att kunna följa andra WordPressbloggar, men har inget tvång att publicera egna inlägg eller sidor, utan man kan behåller den för sig själv som en ”mailkorg” för bloggar. Vill man istället kastar man sig ut, gör den offentlig och börjar blogga.

Dela med andra!

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

