Vi måste reflektera – skolans IKT strategi/digitaliseringsplan? #Blogg100

Nr 68
Hur ser det ut hos oss?

SKL:s projekt Unos Uno har publicerat sin slutrapport och har tagit fram boken  Att förändra skolan med teknik som sammanfattar de huvudsakliga punkterna av rapporten.

SKL har fått i uppdrag att ta fram en nationell strategi för skolans digitalisering.

Stefan Pålsson Omvärldsbloggen skrev i inlägget Digitalisering för framtidens skola, den 24 april om den statliga myndigheten Vinnova som gör två satsningar för att bidra till skolans digitalisering.

Christian Jerhov skriver i sitt senaste inlägg Det är världar som kolliderar om hur debatten mot och med skolan och lärarna fortsätter och där en del av diskussionen gäller användandet av sociala medier i skolan.

Edward Jensinger har på sin blogg Edward och Skolutveckling skrivit ett inlägg riktat till bland annat pedagoger, skolledare, politiker om vikten av att alla är med på ”tåget” och hur vi alla måste ta ansvar för att en förändring sker.

Lärarnas Riksförbunds ordförande Bo Jansson talar i en artikel i Computer Sweden om digitaliseringen i skolan och den tillgång på datorer och surfplattor som har ökat och om vikten av att lärarna inte glöms bort och lämnas med en massa teknik utan fortbildning.

Listan kan göras längre med de många intressanta artiklar och bloggar som finns att läsa i ämnet och den kommer att bli längre.

Men för att vi själva ska komma vidare, måste vi stanna upp och reflektera.

Var befinner vi oss?

För lite mer än ett år sedan började skolledarna, IKT-pedagogerna och IT-avdelningen i kommunen en utbildning tillsammans med Uppsala Universitet. Under året har ytterligare pedagoger påbörjat utbildning och de sista slutar nu till sommaren.

Både i kommunen och ute på rektorsområdena har vi haft olika workshops för att sprida ”nya” verktyg, tips och idéer. Se min Blogg100 – nr 22.

Nu är det tid att stanna upp och reflektera. Hur är det hos oss?Vad har hänt efter snart ett år med riktat arbete för att föra in den digitala tekniken i undervisningen?

  • Har elevernas digitala förmågor ökat?
  • Har elevernas måluppfyllelse ökat?
  • Har den digitala tekniken påverkat elevernas måluppfyllelse och i sådana fall hur?
  • Har våra elever fått tillräckliga kunskaper för att vara källkritiska?
  • Har vi – pedagogerna – ökat vår digitala förmåga?
  • Har vi – pedagogerna – sett möjligheterna till att använda tekniken?
  • Vilka är elevernas fortsatta behov?
  • Vilka  pedagogernas fortsatta behov?
  • Vilka ytterligare behov finns?

Jag ställer inte frågan om elevernas digitala förmåga har ökat, för jag tror att vi, pedagoger, var efter redan när vi startade vår resa. Däremot har de förhoppningsvis ökat sin förståelse och förmåga att använda dessa i undervisningen.

Så kollegor ute i verksamheten – Stanna upp, reflektera för att tillsammans hitta vägar framåt.

Advertisements

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vi måste reflektera – skolans IKT strategi/digitaliseringsplan? #Blogg100

  1. helbj skriver:

    Reblogga detta på RO4:s resurssida och kommenterade:

    Hur går vi vidare?
    Tips på några frågor vi bör ställa oss när vi utvärderar våra och elevernas digitala kompetenser för skolåret.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s