Titlar? och Esc 2014 #Blogg100

Nr 67
Vilken titel har låten?

– Mamma, säg en sång som jag kan sjunga. Välj vad du vill!, ber 11-åringen.

– Bä, bä vita lamm, säger den trötta mamman, efter en dag i musiksalen.

– Ååå, säg någon på engelska!

– Jag kan inte, jag är helt tom i huvudet!

Mina tankar spinner vidare. Vem kan hålla reda på alla nya låtar som produceras? Ja, jag gör det inte. Även om jag är musiklärare så är det som om låttitlarna inte vill fastna.

Börjar jag bli gammal :)? Nä, jag har alltid varit så. Ofta kan jag texterna och lätt för att sjunga med, men titlar! De mest kända går väl inte att undvika och är jag riktigt intresserad lär jag mig, men de som dyker upp på listan är populära ett tag och sen försvinner – de är ju mängder av låtar.

Till tröst kan väl sägas att eleverna har svårt att komma på förslag själva när de diskuterar vad de vill arbeta, sjunga m.m. Inte så mycket titlarna kanske, men mängden det finns att välja av.

Var det bättre för? Nä, jag tror inte på den devisen.

Fram med nytt material. Därför sitter jag nu bänkad framför TV:n och tittar på ”årets roligaste och galnaste musiktävling”(Edward af Sillén) Eurovision Song Contest 2014 för att få lite nya titlar att hålla reda på. Kanske blir det något till skolavslutningen!

Interaktiv inledning med virtuell kör som inleder Teardrops bilderna bildar #JoinUs!

Eurovision Song Contest kanalen på Youtube för dig som vill minnas efteråt.

Nu lämnar jag den här sidan för Twitter!

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

