Resurssida under utveckling #Blogg100


Nr 56
RO4:s resurssida

RO4s resurssida

När jag inte planerar, förbereder och har musiklektioner arbetar jag med att ge mina kollegor vägar till digitala verktyg att använda i undervisningen. De verktyg jag använder för att få input och nya idéer är t.ex. Twitter, bloggar jag följer, olika nyhetsbrev. Jag har också skapat ett Facebook konto, men det har jag inte kommit igång riktigt med än.

Jag hittar massor av bra idéer och eftersom jag i grunden är grundskollärare 1-7  sv/so brukar jag allvarligt fundera över om jag ska gå tillbaka till att vara klasslärare, så att jag får testa alla sidor, program, flippar m.m. som inte riktigt kommer till sin rätt i musikämnet.

En del idéer testar jag hur det fungerar, men allt hinner jag inte testa själv. Istället läser jag information från skaparna, recensioner på bloggar eller resurssidor och tittar på informativa YouTube-klipp. Utifrån det försöker jag bilda mig en uppfattning, skriver en sammanfattande recension som jag publicerar på RO4:s resurssida under ”Appar”, ”Språkresan” och ”I klassrummet”med länkar till de sidor jag har hittat informationen på. Jag försöker också hitta tips om bedömning, källkritik, nätetik, skolbiblioteken och annat som passar till skolan d.v.s. ALLT.

Det material jag hittar mailar jag till mig själv eller lägger som bokmärken, så att jag kan hitta tillbaka till sidorna vid ett senare tillfälle. Här finns ett problem. Jag har så många idéer på lut att det nästan blir lite frustrerande, för jag vill läsa igenom och kunna sammanfatta och innan jag publicerar.

Jag har haft en del problem med hur jag ska få materialet där jag vill ha det, men i och med att WordPress utvecklar sig och kommer med uppdateringar, finns nya möjligheter och vägar att prova. Därför utvecklas sidan hela tiden och medan jag skriver det surrar nya idéer om hur den kan se ut. Kanske förändrar jag någon rubrik och tänker om tills nästa gång du tittar in, men innehållet finns kvar.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

