Min arbetstid – arbetet som intresse #Blogg100

Nr 53
Hur långt sträcker sig min arbetstid och varför har jag arbetet som ett intresse

Följande blogg är mina tankar, värderingar och erfarenheter över pedagogens arbetstid, förtroendetid och fritid. Det är inget skäll och gnäll på pedagoger att man inte gör det man ska eller att man gör för mycket. Det är helt enkelt tankar om att ha sitt arbete som ett fritidsintresse.

I påskhelgen hade vi vänner på besök och vi kom in på ämnet – arbete kontra fritid och arbetet som fritidsintresse, självklart blev läraryrket uppmärksammat. Frågeställningarna som dök upp under samtalet var bland annat:
Hur kan man ta arbetet med sig hem?
Kan det vara ”farligt” att inte släppa tankarna på arbete när man är hemma?
Är det bättre om man när man lämnar sin arbetsplats inte tänker på jobbet förrän man tillbaka dit dagen efter? Är man en bättre människa då? (Den sista formuleringen – lite raljerande från min sida.)
Några påståenden också:
Man måste ha andra intressen!
Det är viktigt att skilja på arbete och fritid!

Det dök också upp en Tweet i helgen från Fröken Flipp som jag måste citera:
”Under löprundan dök tankar kring nästa blogginlägg upp. Kopplar lärare nånsin av?”

De flesta som jag känner som har ferietjänst gör sin arbetsplatsförlagda tid på skolan och det mesta av förtroende tiden hemma. Hemma väljer man att lägga arbete som t.ex. rättning, egen planering, bedömning, samtal med föräldrar som man inte hann med på skolan.

En del av oss sätter inte gränsen vid dessa 45 timmar utan väljer, för det är ett val, att lägga ned ett antal timmar till utan att blinka. Tiden lägger man på att t.ex. läsa artiklar om skola och skolutveckling, Twittra och blogga för att dela med sig eller få input, ansluta sig till Facebookgrupper för att hitta likatänkande eller flippa klassrum. Jag tror att man använder denna mer tid för att arbetet även är ett intresse, vill ni, så kalla det fritidsintresse och man känner sig tillfredsställd med det.

Observera! Jag säger inte att den som håller sig till sina 45 timmar inte skulle hinna med att läsa, Twittra, blogga m.m. för precis som jag skriv i inledningen är det mina tankar och erfarenheter.

Så här en bit in i texten ska jag nu berätta att jag för några år sedan gick ifrån ferietjänst till semestertjänst. Det vill säga jag har 40 timmars arbetsvecka och 6 veckors semester. Jag gör min planering, rättning, bedömning m.m. på skolan. Det kan hända att jag vid enstaka tillfällen tar hem saker för att jag inte är helt klar eller nöjd med en planering och vill finslipa den lite till. Denna tid kompenserar jag någon annan dag och då i överenskommelse med rektor.

Nu till den springande punkten. För mig är mitt arbete ett intresse. Jag är intresserad av att utveckla mig själv och lära mig nya saker. När jag är ute och går, lagar mat, står och diskar, tvättar eller vad som så händer det att jag reflekterar och tänker över saker jag har gjort eller ska göra. På kvällarna väljer jag att läsa för mig skolutvecklande litteratur, Twitter och bloggar. (Jag har ju precis skaffat Facebook, så dit har jag inte kommit än.) Jag väljer att göra detta för att det tillfredsställer mig.

Om jag ändrar lite och istället säger till en ”icke pedagog” att jag på fritiden läser tidningen, tittar på vilket tv-program som helst eller sport eller Twittrar, bloggar, skriver på Facebook om privata ”fritidssaker”. Är det då fritidssysselsättning?

Hur jag än vrider och vänder på det, så blir jag pedagog i tankarna, för jag reflekterar över det jag läser, ser och gör och det är en sorts utveckling av mig själv. Var går gränsen för jobb och fritid? Vad är det som inte är utvecklande för en lärare?

Jag har inte svar på alla frågorna, utan tycker var och en får ta ansvar själv för att tänka om det är arbete eller fritidsintresse och ser man det som ett fritidsintresse, så är det upp till mig själv att känna om jag mår bra eller inte.

Tweet Andy Hargreaves

Här är en Tweet från Andy Hargreaves med hänvisning till en artikel från BBC, som handlar om att man i England gjort en tidsstudie över lärares arbetstid. Inte så olikt svenska tankar.

Slutligen
Ja, jag har andra intressen som inte ses som arbete av andra
och
jag mår bra av att utveckla mig i mitt arbete även på min fritid.

Nu är det slut på fritiden för idag!

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Min arbetstid – arbetet som intresse #Blogg100

  1. Ping: Pedagogens fritid #Blogg100 | helena

  2. Ping: Jobbfusk med tankar om terminstarten | helena

Kommentera

