En begrundande tanke om en reflekterande text #Blogg100

Nr 48
Bloggen idag är tillägnad min kollega Eva,
som med sin kommentar igår fått mig att skriva denna blogg om reflektion 🙂

Eva skrev:
”Man får många tankar och reflektioner när man skriver på sin blogg.
Är det här ett sätt att reflektera?”

Min första tanke var:
”Ja, det är det.
Jag har återspeglat vad jag arbetat med under dagen och för mig är det en reflektion.”

Jag bestämde mig för att gå vidare i tankarna.
Jag högerklickade i Word dokumentet för att se vilka ord som dök upp där.

reflektion
begrundande, eftersinnande, meditation, eftertanke,
tanke, observation, slutsats, återspegling

Stämde orden med mina tankar om inlägget fortfarande?
Ja, för mig är det så. Att skriva ner en återspegling/reflektion över dagen blir som en tankedagbok. Det här sättet att återspegla får min tankeprocess att fortsätta medan jag skriver och idag har jag arbetat vidare med delar som jag inte hade helt klart för mig. Så även om inte varje del analyserades i skriven text så pågick en reflektion.

Skulle jag ha använt en annan underrubrik?
Nej, för mig var det en reflektion utifrån ovanstående resonemang.

I svaret till Eva igår blev det alltså ett ”Ja”!

Hennes kommentar ledde mig också vidare till hennes eget blogginlägg Är du sugen på utveckling? Hitta dina brister… Där diskuterar Eva efter att ha läst Förändring som tillstånd av Bo Ahrenfelt, hur man i samtal med andra kan bli medveten om sina brister och därmed kunna göra förändringar och utveckla sig. Och precis så är det. När vi ger kommentera på varandras bloggar handlar det ibland om att utmana mottagaren till ett samtal, som synliggör bristerna eller som bara bekräftar att det har blivit ”rätt. Båda leder till utveckling!

Så ”cred” till Eva som begrundar det jag skriver och sätter igång en eftertanke hos mig, där jag observerar mina skrivna rader, så att jag drar slutsatsen att nästa gång jag skriver en återspegling återger lite fler reflekterande tankar. Förhoppningen är att bollen nu rullar tillbaka till, så att vi får nya givande samtal som leder till utveckling.

Här måste jag lämna mitt mediterande över reflektion.

Det är dags att sätta sig på kvasten och dra till Blåkulla.
Håll utkik efter små påsk-hälsningar!

Påskkärring nr 48

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till En begrundande tanke om en reflekterande text #Blogg100

  1. evakleveholt skriver:

    Härliga reflektionstankar! Utveckling sker när man sätter ord på sina tankar och säger dem högt genom att skriva eller prata med andra. I bland sker dock utveckling lite långsamt när man är beroende av andra som kanske inte har satt ord på tankarna och behöver längre tid till reflektion.

    Det som är viktigt är att man har någon eller några att samverka med för tillsammans blir man starkare och når förmodligen längre.

    Glad Påsk!

Kommentera

