Skolverket och LPP – skapa musikvideo #Blogg100

Nr 47
Idag – reflektion över dagens arbete.

256px-FOLKSKOLESTADGAN_1842 By Grottmannen [Public domain or CC0], via Wikimedia Commons

Jag har skapat en sida för skolverket på RO4:s resurssida. Där skapade jag länkar till en del intressanta sidor för pedagoger. Jag la också in en sida för bedömning där jag har länkat Skolverkets film om utvecklingsplaner och skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP).

Sedan blev det dags för musikplanering. Där skapade jag en lektionsplanering för arbetsområdet ”Skapa musikvideo” för årskurs 7 och 8. Min tanke är att utgå från röstvård, för att sedan öva gemensam flerstämmig sång. Det egna praktiska arbetet för eleverna blir att träna in en låt med gitarr och sång, som de ska spela in med iMovie.
Jag är inte riktigt färdig med tänkte än, men när det är klart lägger jag nog ut den på musiksidan.

Emellanåt har det blivit lite intressanta artiklar och skolsidor från Twitter som jag har skickat ut till de som är berörda av ämnena. En av artiklarna handlade om barn på fritids som hade ”porrsurfat” och hur föräldrarna ville att kommunen skulle spärra skoldatorerna. IKT-fritids tog upp ämnet i sin blogg där de berättar om hur de arbetar med eleverna när det är ute på nätet och vikten av att pedagogerna tänker HUR de använder verktygen. Över Twitter kom vi också överens om rektors ansvar att utbilda pedagoger i rättssäkerhet.
Karin Brånebäck (idag igen) skrev om att instifta ett bloggpris till lärare som bloggar, Guldblogglan. Det kanske skulle få fart på några av kollegorna runt om, så att de själva hittar all den intressanta information jag tar del av.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skolverket och LPP – skapa musikvideo #Blogg100

  1. evakleveholt skriver:

    Man får många tankar och reflektioner när man skriver på sin blogg. Är det här ett sätt att reflektera?

    • helbj skriver:

      Ja, för mig är det ett sätt.

      Vilken bra fråga! Den fick igång mig att reflektera en väldig massa , så det blir nog bloggen imorgon.

      Vi eftersöker ju diskussion och kollegialt lärande -> reflektion!

Kommentera

