Hur kunde vi bli så duktiga? Reaktion på en insändare #Blogg100

Nr 45
Hur kunde vi bli så duktiga?

I går morse läste jag den här insändaren (klicka på länken) i morgontidningen. Skribenten ställer sig frågan hur de som är ”äldre” klarade sig före ”apparaternas intåg” och hur de med bara ”papper, penna, böcker och bra lärare” kunde bli så ”duktiga människor vi ändå blev?” Skribenten undrar också om ”eleverna har blivit klokare genom åren?”.

Jag tänkte inte nu igen, så här på lördagsmorgonen. Hur orkar alla människor ha åsikter om skolan? Just nu med PISA och val känns det som att det är värre än vanligt. Jag måste skriva av mig.

Jag förstår att vi alla minns vår egen skoltid och kan ha positiva och negativa åsikter om den, men jag tycker inte att det gör det självklart att uttala sig om vad vi gör i skolan idag, inte utan att befinna sig där dagligen.

När det blir en eller annan diskussion om skolan – läxor eller inte läxor, hur man tränar eller inte tränar multiplikationstabeller, läsa högt eller tyst, skolmat, raster, arbetstider m.m. så verkar det inte spela någon roll vad jag som arbetar där har för erfarenheter, utan det är deras egna ”minnen” och tyckanden utifrån, som är rätt.

Förutom det självklara i att svenska elever inte lär sig ett dugg om man utgår från PISA-undersökningen, så har vi detta med att vi använder oss av digitala verktyg i skolan. Hur kan vi tillåta dessa leksaker i klassrummet?

Ja, hur kan vi. Kan det bero på att världen utanför skolan är digital och vi är utbildade för att forma eleverna till goda samhällsmedborgare, som då också innebär att de ska kunna klara sig digitalt. I jobbannonser kan man se att det efterlyses både den ena och den andra förmågan inom digital teknik, om det så bara gäller att hantera en viss ”plattform”. I vardagen krävs det också att du ska ha digitala färdigheter. Läste ett inlägg om att man i Danmark hade satsat en hel massa pengar på att utbilda ”den äldre” befolkningen i att bli digitala medborgare. Så långt har vi inte kommit i Sverige än, men det kanske behövs.

Sån tur är finns även Sveneric som kommenterade insändaren med:
”När vi förberedde oss för framtiden gjorde vi det med penna eftersom det inte fanns något annat. Nu ska de yngsta i samhället förbereda sig för det samhälle vi har skapat och då räcker det inte med en penna idag till vår framtid som vi inte vet så mycket om än.”
Då andades jag ut och tänkte att det faktiskt finns de som ser nyttan med att vi arbetar med dagens tillgängliga teknik.

För tänk om vi på matematiklektionerna fortfarande använde oss av räknestickan istället för att använda miniräknare!

512px-Sliderule_2005 By Sliderule_2005.jpg Roger McLassus derivative work Beao (Sliderule_2005.jpg) [CC-BY-SA-3.0 (httpcreativecommons.orglicensesby-sa3.0) or GFDL (httpwww.gnu.orgcopyleftfdl.html)], via Wikimedia CommonsBy Sliderule_2005.jpg: Roger McLassus derivative work: Beao [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
Advertisements

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100, Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s