Reflektioner över lärande #Blogg100

Nr 41
Uppdrag Ifous

Läser och tittar på UR:s temapaket Didaktikens verktyg eller mest Modellen för undervisning och lärande processer. Jag försöker överföra den till min musikundervisning. Eftersom det är 10 olika klasser jag har, så kommer jag koncentrera mina tankar på en grupps inlärningsprocess. Jag har också fått till mig en film där Stefan Selander berättar sina tankar om hur man kan tänka modellen. Modellen handlar kortfattat om
– hur ett inlärningssituation växer fram
– vilka förutsättningar ger vi dem för att tillgodogöra sig kunskapen
– vilka verktyg och vägar in presenterar vi
– hur vi  kan synliggöra elevernas inlärningsprocesser med hjälp av att reflektera över vilka verktyg de får tillgång till att använda och vad de egentligen använder dem till
– hur vi sedan bedömer den här inlärda kunskap
– vilka verktyg har de tillgång i bedömningssituationen – helt nya, för dem okända verktyg eller får de använde de verktyg de hade under inlärningsprocessen
– hur reflekterar vi över den inlärda kunskapen eller ännu viktigare över den kunskap de inte har lärt in och vad gör vi med de erfarenheterna

När jag tittade på filmen så tänkte jag en hel del på min egen inlärningsprocess, som jag även använder mycket av i min undervisning. Jag tycker nämligen om bilder samtidigt som jag lyssnar och skriver ned det som sägs. För mig ger det en klarare bild av mina egna tankar. Sagt och gjort. Jag tittade på Stefans film samtidigt som jag skrev ned vad han sa. Sen använder jag bloggen här för att reflektera över det jag nyss läst, tittat och lyssnat på. När jag sedan befinner mig i samma situation som när jag tittade på filmen reflekterar min hjärna över det jag hörde och skrev och jag återskapar bilder i mitt huvud. Idet här fallet blir det nog den vita väggen med en hylla bakom Stefan. Det såg hemtrevligt ut.

Min första reflektion över en inlärningssituation – i och för sig min egen, men nog så viktig.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

