Fönster mot bloggvärldens bilder #Blogg100

 Nr 39
Bilder!

Det har skrivits och pratat mycket om hur man får publicera bilder. På Skolverkets Kolla källan kan man hitta material om vad vi får och inte får göra i skolan vad gäller t.ex. bilder och kopiering. Creative Commons har skapat ett licensavtal, för att den som är upphovsman ska kunna skydda sitt material.

. Se som administrerar tävling Webbstjärnan tillhandahåller tips, bra och kloka råd om hur vi ska förhålla oss till publicering.

Men en fråga jag inte har hittat svar på är hur jag gör med publicering av en bild på en ”App”. Om jag nu har skrivit en text där jag rekommenderar ett program, vill jag gärna publicera en bild som visar själva programmet/appen. Om jag går in på iTunes och kopierar sidan, så bryter jag mot upphovsrätten eftersom sidan är belagd med Copyright. Men vad gäller om jag tar en skärmdump eller fotograferar Appen med min telefon eller med en kamera? Äger jag då bilden? Gör jag mig skyldig till att bryta mot upphovsrätten?

Detta har jag inte lyckats hitta något svar på än så länge.

Har du ett, får du gärna skriva och berätta för mig.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

