Fönster mot bloggvärden #Blogg100

Nr 38

Tankarna fortsätter kring ”Fönstret ut mot skolvärlden”, men jag riktar blickarna mot de bloggar/resursbanker som finns därute. Vi läser, hittar intressanta inlägg, tips och idéer, som vi förmedlar till andra. Vi vill att de ska läsa och ta del av det vi skriver. Vi vill tipsa och få nya infallsvinklar av andra om nyheter och tankar vi har. Vi vill att det ska användas.

Någonstans läste jag om någon som hade fått sina tankar delad eller närmare bestämt kopierade, men inte fått något erkännande om var det kom ifrån. Irritation eller frustration, så klart.

Vi vill dela med andra och att andra ska ta del och använda våra tankar och idéer, men hur ska vi gå till väga egentligen. Vet vi det?

Jag erkänner att jag inte alltid känner mig säker. Jag ska ta ett exempel.

Jag läser ett Twitter inlägg, med hänvisning till en blogg, där någon har skrivit om en ”App” (program) att använda i undervisningen. Jag går ut och söker på internet om programmet och hittar flera bloggar som också har skrivit om den. Jag testar programmet och vill skriva om det i min blogg.

Vilken information väljer jag ut att skriva i min egen blogg? Om jag tycker lika och upplever innehållet i programmet som de andra bloggarna har uppgett kan det lätt kännas som en kopiering av texten, men är det så? Är det bättre att jag länkar till någon annans blogg med kommentaren – intressant App – läs en recension? Dessutom finns iTunes App Stores där utvecklarnas beskrivning finns att läsa. Den talar i och för sig, förutom ur ett användarperspektiv, även ur ett ”säljperspektiv”.

Med så många bra pedagogsidor som finns ute idag och fler lär det bli kommer problemet inte att bli mindre.

 Vem var först – hönan eller ägget?


Argazkiak.org |
Creative Commons © cc-by-sa: teketen

Ja, i det här fallet är det väl Apputvecklaren som vill sälja!

Jag vet inte, för det här är mitt inlägg. Jag har inte varit ute och läst andras tankar i ämnet förut.

 

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

