Fönster mot skolvärlden #Blogg100

Nr 37

Igår riktade jag tankar mot mig själv och familjen, idag har jag vandrat ut i skolvärldens tankar igen.

Jag har läst Camilla Lindskougs blogg-inlägg ”En nationell resursbank för den digitala skolan” på hennes mycket bra blogg IKT-skafferiet och reflekterat över de diskussioner vi har haft hos oss.

I vår väg mot den digitala skolan har vi skapat resurssidor för våra olika områden där vi IKT-pedagoger presenterar idéer till program, appar att använda, filmer som visar goda exempel och länkar till bloggar.

Vi har diskuterat för och nackdelar med att bygga upp en gemensam resurssida. En av fördelarna är att vi faktiskt spar tid. Idag sitter jag på ett skolområde och tänker igenom, läser och presenterar goda exempel till mitt område och mina kollegor gör samma saker på sina områden. Det finns flera fördelar och en är om vi är fler som söker, så finner vi fler svar och en annan att vi är nära de verksamheter som vi känner bäst.

Tanken med en ”nationell resursbank” är lockande. Tänk att bara kunna hänvisa alla våra digitala pedagoger – här hittar du allt bra.

Men kommer alla påhittiga pedagoger fortsätta att vara påhittiga? Om vi inte behöver söka och ta oss ut på nya okända marker, kommer vi då att fortsätta att utvecklas eller sitter vi nöjda?

Fortsättning följer säker på de här tankarna.

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

