Vägen mot den digitala skolan 2 #Blogg100

Nr 34

Jag hade tänkt skriva vidare på mina tankar om ”Vägen mot den digitala skolan” och så idag dök Kristina Alexanderssons blogginlägg, upp som ”ett mail i inkorgen” (förnyad variant av ”ett brev på posten, men som inte låter lika bra i öronen, än).

För några år sedan ”satsade” (vet inte om det är ett så bra ord i det här sammanhanget, men det är väl det de gör) politiker i kommunen där jag arbetar pengar för att höja datortätheten i skolan. Från att skolorna hade haft spridda skurar och olika intresse i att införskaffa digital teknik skulle vi nu få 3:1! Intresset för att arbeta med datorerna ökade. Pedagogerna använde kanoner och visade film och det skrevs arbeten (som skrevs ut på papper!). Man var igång!

Sen började det svaja. Lärare satte igång film, som buffrade eller inte startade alls. Det trådlösa nätverket höll inte för streaming. Beta-SLI:s streamingtjänst höll inte heller vad det lovade. Datorerna arbetade ”långsamt”. Intresset svalnade. Kopiatorerna strulade. I en del klassrum kom man inte alls åt det trådlösa nätverket och det fanns inga fasta dragningar gjorda. Pedagogerna började också efterfråga hur och vad man skulle göra för att utveckla undervisningen, när det fungerade. ”Vem lär mig det här? Var kan jag hitta det här? Ska vi inte ha iPad?

Alla var överens. Något måste göras. Ledningsgrupperna för de pedagogiska verksamheterna tog med politikernas stöd och IT-avdelningens medverkan ett beslut om utbildning. I blogg nr 22 Vägen mot den digitala skolan skrev jag om hur vi tillsammans med Uppsala Universitet gjorde nedslag i den digitala världen för att få en förståelse och en strategiplan för hur vi ska fortsätta arbetet för att sprida kunskaperna vidare som ringar på vattnet till kollegor.

Det har vi gjort och flera kollegor har tagit ett annat digitalt grepp i undervisningen än vad som gjordes tidigare. Nu blev intresset stor för iPad och film och vi coachar och utbildar varandra. IKT-pedagogerna bygger upp bloggar för respektive skola eller rektorsområde. Vi ska ha en egen mässa där goda pedagogiska exempel från verksamheterna visas. Allt för att fortsätta sprida ringar på vattnet.

Och äntligen efter ett par års väntan fungerar nu det trådlösa nätverket in till alla klassrum. En utbyggnad av de fasta nätverken och installationer av projektorer är på gång – om inte pengarna tar slut.

Då möter jag en kollega idag, som uttrycker det som börjar surra mer och mer i korridorerna.

Att ha 3:1 räcker inte längre!

Vi kanske inte behöver 1:1, men 2:1 börjar bli ett måste för att pedagogerna ska kunna genomföra den tänkta planerade undervisning. Tittar man på bokningsschemat ser det absolut inte fullbokat ut, men det säger inte att trycket är stort utan visar mer på att man har tröttnat på att ha suttit och gjort en stor planering för att sen upptäcka att man inte kan genomföra den eftersom det inte finns tillgång till datorer/iPad. Lusten att planera upp något försvinner lätt och man tänker att ”det är lättare om jag gör på det gamla vanliga sättet den här gången, fast det kunde varit bra med datorer/iPad”. Möjligheten till att vara spontan är inte heller så stor. Har man tur hinner man springa iväg till datarummet för att hämta datorerna/iPad, om de inte är bokade, innan eleverna har tappat gnistan och släppt tankarna som fanns, precis där!

Det som Kristina skriver i sin blogg om att ny teknik skapar rädsla är tyvärr också en del av det här. Det borde inte vara så, för precis som Kristina skriver är den inte ny, men man tvekar att sätta igång ”fullt ut” eftersom inlärningen blir stoppade av tillgången. Jag vill få in mina kollegor i de sociala medierna, få dem att göra bloggar och till exempel gå med i Webbstjärna, men då måste de vara säkra på att den ”nya tekniken” finns, att man inte behöver tänka på när man kan använda den och att den fungerar.

Jag vill inte heller att våra eldar slocknar och jag känner att det brinner lite starkare i mig efter att jag läste hänvisningen till .se-bloggen. Tack för gnistan, den stöttade mig!

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vägen mot den digitala skolan 2 #Blogg100

  1. evakleveholt skriver:

    Bra skrivet! Många utvecklingstankar….. Håller med dig att det behövs bränsle till elden och att det läggs på nya vedträn i lagom takt så att elden inte falnar.

    Oj så flummigt det blev i slutet! Jag menar nya idéer föds, teknik fungerar, arbete som skrider framåt, samarbete, utveckling pedagogiska diskussioner utifrån nya arbetssätt, bedömningsdiskussioner…..

    Hos mig är det svalt just nu…. Undrar var jag hittar veden

  2. Ping: Tända gnistor ”Blogg100 | helena

Kommentera

